Wadi Rum - Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Wadi Rum - Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Wadi Rum - Aqaba

Blijf op de hoogte en volg Aina

21 Maart 2015 | Jordanië, Akaba

Van Wadi Rum naar Aqaba (1) was het ongeveer 1 ½ uur rijden. Aangekomen bij het Double Tree Hotel (by Hilton) heb ik eerst een Arabische koffie besteld. De afgelopen dagen heb ik redelijk tot slecht geslapen en vandaag kon ik totaal niet wakker worden. Hierna heb ik mijn zwemkleding gepakt, want het was tijd voor een boottocht op de Rode Zee (2). Aqaba is eigenlijk een vier-landenpunt, want je had zicht op Saudi Arabie, Egypte en Israel, Eilat lag zelfs aan de overkant van de baai waar Aqaba aan ligt. De boot werd stil gelegd bij een koraalrif (3) waar we konden snorkelen en dit heb ik uiteraard gedaan. Er waren veel kleurrijke vissen te zien, ik moet toch gaan nadenken over een onderwatercamera, want ik heb helaas geen foto’s kunnen maken. Het water was rond de 20 graden en na een poosje begon ik het toch wel een beetje koud te krijgen. De rest van de tijd heb ik heerlijk op het dek in de zon gelegen. Terug in Aqaba hadden we tijd om de stad in te gaan. Ik had nog geen enkel souvenirtje gekocht, simpelweg omdat ik alles wat ik zag lelijke rommel vond. In Aqaba heb ik Arabische koffie (4) gekocht en cezve’s (5). In Jordanië voegen ze kardemom toe aan de koffie voordat de bonen gemalen worden, ik vind dit een lekkere variant op de ‘Nederlandse’ koffie. De hele reis had ik nog geen alcoholische versnapering gehad, drank is hier echt belachelijk duur. In Aqaba is de drank echter ‘goedkoop’ en vond ik het tijd om een lokaal biertje bij het avondeten te nemen. Het werd een biertje genaamd Petra Beer met 8% alcohol, het bier smaakte goed, niet te zwaar.

1) Aqaba is een stad in Zuidwest-Jordanië en de enige havenstad van het land. De stad grenst aan het Israëlische Eilat. Aqaba en Eilat bevinden zich aan het uiterste noorden van de Golf van Aqaba die deel uitmaakt van de Rode Zee. In 2009 had de stad ongeveer 103.100 inwoners. Er worden fosfaten en enkele soorten zeeschelpen uit deze stad geëxporteerd, en het is een favoriete plaats voor mensen die de duiksport beoefenen. De Jordaanse overheid wil van de stad een enorme toeristische trekpleister maken, en daarom is het officieel een belastingvrije zone: er wordt geen BTW of accijns geheven op de verhandelde producten. Sinds ongeveer 4000 v.Chr. is Aqaba een bewoonde nederzetting, die profiteerde van haar strategische positie op het kruispunt van handelsroutes tussen Azië, Afrika en Europa. De vroegste nederzetting was waarschijnlijk Edomitisch. Een tijd lang was het een centrum van de Edomieten en later, in de 1e eeuw v.Chr., van de Arabische Nabateeërs waaronder de bevolkingsgroei van de regio sterk toenam.

2) De Rode Zee is een langgerekte binnenzee gelegen tussen Azië en Afrika. De naam is afkomstig van de rode blauwwieren die af en toe in grote hoeveelheden in deze zee voorkomen waardoor het water een rode schijn kan hebben. Een andere lezing over de herkomst van de naam "Rode Zee" is dat de naam een verwijzing is naar de rode rotsen/bergen die aan de Golf van Aqaba uit de zee oprijzen. De zee is nergens breder dan ongeveer 360 kilometer en loopt in het noorden uit in twee smalle baaien: de diepe Golf van Aqaba en de westelijke, veel ondiepere Golf van Suez. In het zuiden mondt zij via de Bab el Mandeb uit in de Golf van Aden, een uitloper van de Indische Oceaan. De Rode Zee grenst in het noorden aan Israël en Jordanië, in het oosten aan Saoedi-Arabië en Jemen en in het westen aan Eritrea, Soedan en Egypte.

3) De Rode Zee is beroemd vanwege zijn prachtige en uitgestrekte koraalriffen. Deze kustriffen behoren tot rijkste koraalriffen van de wereld. Omdat het water van de Rode Zee aan twee zijden door uitgestrekte woestijnen waarin weinig regen valt wordt begrensd, is het water er relatief warm en helder. De koraalriffen van het Noordelijk deel van de Rode Zee behoren tot de meeste noordelijk gelegen koraalriffen van de wereld. De Franse onderwateronderzoeker Cousteau hield hier zijn eerste expedities. De onderwaterwereld van de Rode Zee toont een grote overeenkomst met die van de aangrenzende Indische Oceaan. Enkele voorbeelden van het onderwaterleven zijn: steenkoralen, zachte koralen, maanstaartjuweelbaars, grijze rifhaai, oceanische witpunthaai, rode koraalbaars en anthias. Bepaalde koraalvissen zoals de keizersvis de rodezeedoktersvis, Heniochus intermedius (rodezeewimpelvis) en de tweebandanemoonvis treft men alleen in de Rode Zee (en Indische Oceaan) aan. De Rode Zee wordt in de Bijbel vermeld als de plaats waar God zijn volk Israël doorheen leidde waarna hij de Farao met zijn leger in de golven liet verdrinken.

4) Arabische koffie is een methode om koffie te bereiden die oa. in gebruik is in de Arabische wereld. Deze koffie wordt bereid met behulp van een cezve, een speciaal koffiepannetje. Arabische koffie is, in verhouding met gewone koffie, kort gebrand en zeer fijn gemalen. De koffie wordt samen met eenzelfde hoeveelheid suiker in een cezve gedaan. Hier wordt water aan toegevoegd en het geheel wordt langzaam aan de kook gebracht. Nadat de koffie een tijdje gekookt heeft wordt deze met de koffieprut en al in een klein kopje geschonken. Omdat Arabische koffie nogal sterk is wordt deze meestal geserveerd met een glas water. Het is de bedoeling dat de koffie niet helemaal opgedronken wordt zodat het koffiedik in het kopje achterblijft.

5) Een cezve is een klein koffiepannetje met een lange steel waarmee één portie Turkse koffie wordt gemaakt. Deze is vooral in gebruik in de Arabische wereld en Turkije. In de cezve wordt water, koffie en suiker samengevoegd en boven een vuurtje verhit. Op deze wijze wordt zogenaamde Turkse koffie gemaakt. Als het water een tijdje gekookt heeft laat men de Turkse koffie rusten en na een paar minuten wordt ongeveer de helft van de koffie in de cezve ingeschonken. De andere helft zit vol met koffiedik en resten suiker en is dus niet om te drinken. Een cezve is meestal van messing of koper en vaak versierd.