Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Petra

Blijf op de hoogte en volg Aina

19 Maart 2015 | Jordanië, Petra

Toen ik vanmorgen wakker werd, werd ik een beetje sip, het was bewolkt en dat op de dag dat we Petra (1) zouden bezoeken. We zijn om 08.00u te voet vertrokken naar de ‘roze stad’ Petra, dit om de drommen toeristen voor te zijn. Na een stuk door de siq te hebben gelopen, kwam we uit de bij ‘Schatkamer’. Inmiddels was de zon gaan schijnen en het licht viel precies op de Schatkamer (de Khazneh (2)). Er waren inderdaad nog niet veel toeristen, dus ik heb foto’s kunnen maken zonder onbekende mensen. Vervolgens zijn we verder gelopen, want in Petra is heel veel te zien. Mij werd aangeraden om ook naar het klooster (Ad Deir (3)) te gaan. Dit betekende een extra wandeling met in totaal 2 x 800 traptreden (op en neer)., maar dat was het zeker waard. Het klooster lag hoog, maar je kon nog hoger en hier vandaan had je een heel mooi uitzicht over Wadi Araba en de Najeb woestijn, dat waren dus een paar traptreden extra, maar wederom de moeite waard. Uiteindelijk hebben we van 08.00u tot 15.30u in Petra rondgelopen. Terug in het hotel was ik wel toe aan een massage, in het hotel was een hammam en hier heb ik de spieren even los laten masseren.

1) Petra was de Griekse naam van de hoofdstad van de Nabateeërs en is gelegen in het huidige Jordanië. De stad is gelegen in een kloof in de heuvels en is gedeeltelijk uit de rotsen uitgehakt. Vrijwel alle gebouwen die er ooit stonden, zijn nu ruïnes. De bloeitijd van de stad is te danken aan de handelsroute voor wierook vanuit Jemen, 1600 km zuidelijker gelegen, naar Perzië, Syrië en de Griekse en Romeinse rijken. Petra was voor de verschillende handelsroutes een knooppunt. De belastingopbrengsten van de handelaars maakten de heersers van Petra schatrijk, wat te zien is aan de gebouwen en grafmonumenten. Rond het begin van de jaartelling woonden in Petra naar schatting 25.000 mensen. De Nabateeërs hadden lange tijd een eigen koninkrijk. In 106 werd hun rijk door het Romeinse Rijk veroverd. Het gebied ging deel uitmaken van de provincie Arabia Petraea. Later werd de stad de zetel van een bisdom, maar in 551 was de stad het toneel van zowel een beleg en inneming door de Byzantijnen op de Perzen en van een vernietigende aardbeving. De handelsroute door Petra werd vervangen door de scheepvaart over de Rode Zee. Na die tijd werd de stad verlaten. De Zwitser Jean Louis Burckhardt, vermomd als Indiase handelaar, herontdekte Petra in 1812 voor de westerse wereld. De stad was inmiddels tot een ruïne verworden. De historische stad is in 1985 door UNESCO tot Werelderfgoed verklaard. In 2007 werd Petra verkozen tot een van de zeven nieuwe wereldwonderen. De Schatkamer van de Farao werd onder andere gebruikt als locatie voor de film Indiana Jones and the Last Crusade en de Nederlandse televisieprogramma's Wie is de Mol? en De Pelgrimscode.

2) Het bekendste monument in Petra is de Khazneh. Dit gebouw is een graftempel gebouwd in 85 v.Chr. en 84 v.Chr., waarschijnlijk in opdracht van koning Aretas III van de Nabateeërs. De voorgevel, uitgevoerd in een dubbele Korinthische orde, is 40 meter hoog en 25 meter breed.

3) Ad Deir is het grootste monument van Petra. Het is gelegen op een berg ten noordwesten van het stadscentrum. Het diende mogelijk als een tempel voor koning Obodas I.