Chitwan NP - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Chitwan NP - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Chitwan NP

Blijf op de hoogte en volg Aina

18 November 2013 | Nepal, Sauraha

Vanmorgen ben ik met twee andere dames op safari geweest op een olifant. We zaten in een klein bakje op de rug van de olifant en het was niet erg comfortabel (heb geschudde organen). Wij waren niet de enige toeristen, maar nadat we de rivier over waren gestoken verspreidde iedereen zich over het bos. Als eerste zagen we een kip, een wilde kip. Ik hoopte dat dit geen voorbode was en we allen maar wilde boerderijdieren zouden gaan zien. Al snel zagen we herten, twee verschillende soorten (stippenhert en sambarhert), bij een meertje lag een neushoorn te slapen en op een veldje vlakbij liep nog een neushoorn met een kleintje. Verder hebben we apen, een krokodil, een ijsvogel en een roofvogel gezien. Na dik een uur op de dikhuid te hebben gereden zijn we terug gegaan naar het hotel, van hieruit zijn we naar de rivier gelopen waar olifanten werden gewassen. 's Middags zijn we met de groep op jeepsafari geweest in het Chitwan NP. Ook nu zagen we als eerste 1 wilde kip, hierna volgden 2 stippenherten, de kont van een overstekend wild zwijn, 1 honingbuizerd, 3 maraboe's, een handje vol apen, 1 neushoorn en 1 krokodil. We waren toen al meer dan 2 uur in het park en ik was bang dat dit het wel was. Het olifantengras is in dit seizoen erg hoog, mogelijk dat we daarom ook niet zo veel dieren konden zien. Uiteindelijk hebben we nog een neushoorn gezien, meerdere herten, krokodillen (alligators) en wilde zwijnen en een schildpad. Ook hebben we onderweg nog een stop gemaakt bij het Gharial Conservation Breeding Centre, Kasara (1), hier worden gaviaal krokodillen (visetende) groot gebracht en weer uitgezet. Op zich heb ik tijdens beide safari's redelijk wat dieren gezien, maar ik hoopte natuurlijk op 1 tijger, 1 lippenbeer en/of 1 luipaard. Na zonsondergang kwamen we weer terug uit het Chitwan NP en ik ben met drie dames meteen wat gaan eten in een restaurant. In verband met de verkiezingen gingen alle winkeltjes al sluiten en zouden de restaurants ook eerder dicht gaan. Toen we na het eten weer terug liepen naar het hotel, leek het net een spookstadje. Echt alles was dicht, rolluiken waren naar beneden, hekken waren dicht en er liep helemaal niemand op straat. Dit gaf toch een beetje een vreemd sfeertje. Volgens de reisleidster is morgen ook alles gesloten en gaan mogelijk de activiteiten niet door. Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar dat zien we morgen wel weer.

1)Gharial conservation began in 1971 in Nepal with the help of the Frankfurt Zoological Society. It consist on population reintroduction by egg collect, gharial breeding and juvenile release. Until 2009, nearly 700 individuals were released in 4 different rivers of Nepal.

• 18 November 2013 - 16:22

Peter Kok:

Je hebt dus 20 x zo veel dieren gezien als wij vorige maand. Dus je hebt eigenlijk helemaal niets te klagen. :-)

• 19 November 2013 - 02:59

Thijs:

Was dus idd niet comfortabel zitten op de olifant