Pyongyang - Beijing - Schiphol - Reisverslag uit Peking, China van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Pyongyang - Beijing - Schiphol - Reisverslag uit Peking, China van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Pyongyang - Beijing - Schiphol

Blijf op de hoogte en volg Aina

12 September 2014 | China, Peking

Vandaag is mijn laatste dag in Noord Korea. Na een westers ontbijt te hebben genoten was het tijd om uit te checken. Onder westers ontbijt wordt door de Noord Koreanen verstaan: wit brood, omelet, boter , 1 soort jam en meestal een kop oploskoffie of thee. Onze vlucht van Pyongyang naar Beijing vertrok aan het eind van de middag, dus hadden we tijd om nog een aantal dingen te bekijken. Als eerste gingen we naar de Mansudae Art Galery. Volgens de lokale gids hingen hier schilderijen van hele bekende Noord Koreaanse schilders, maar mij zei het helemaal niets. Vervolgens hebben we twee metrostations (1) bezocht. Er zijn meer stations, maar volgens de gids worden de stations eens per maand gesloten voor een grote schoonmaak. U raadt het al, vandaag was de grote schoonmaak, maar speciaal voor ons waren er twee stations geopend. We zijn met de metro van het ‘Prosperity station’ naar het ‘Glory station’gereisd. De stations waren mooi om te zien en deden me heel erg denken aan de metrostations in Rusland. Na een stop bij de Arc d’Triomph, hebben we een bezoek gebracht aan het ‘Victorious Fatherland Liberation War Museum’ (2). Hier hebben we zeker 2 uur rondgelopen en ik had er de kracht niet meer voor om naar de uitleg van de gids te luisteren, ik had mijn portie propaganda allang gehad… Ook hier moesten we onze eer betonen aan het standbeeld van de Grote Leider. Ik heb dit gedwee gedaan, wetende dat dit de allerlaatste keer zou zijn. Na de lunch (met f*cking karaoke) zijn we vertrokken naar het Pyongyang Sunan International Airport (3) voor onze vlucht van Pyongyang naar Beijing. Voor het inchecken had ik een grondige controle verwacht van mijn bagage en zeker van mijn fotocamera, maar niets van dat alles. Ik was hier een beetje over verbaasd, aangezien de gidsen er zo scherp in waren waar wij foto’s van maakten. Op zich alleen maar beter, want ik was al bang dat ik bepaalde foto’s zou moeten verwijderen. De vlucht naar Beijing duurde een dik uur en gelukkig vlogen we niet met Air Koryo maar met China Airways, Air Koryo schijnt niet bepaald veilig te zijn. Aangekomen in Beijing hadden we een paar uur voordat onze vlucht naar Schiphol zou vertrekken. We zijn weer naar het Ping An Fu Hotel gegaan, waar we tijd hadden om even te douchen. In het restaurant naast het hotel hebben we oa. Peking eend gegeten en het was erg lekker, ik vond het Chinese eten trouwens 10x lekkerder dan het eten in Noord Korea. Kort na middernacht zijn we vertrokken naar Schiphol (met een tussenstop in Parijs).

Ik kan met recht zeggen dat deze ‘vakantie’ naar Noord Korea een reis is die mij denk ik het meest bij zal blijven. Vanuit het vrije Nederland kan je je er geen voorstelling van maken hoe het er in Noord Korea aan toe gaat. Dit moet je aan den lijve ondervinden en ik heb het er echt moeilijk mee gehad. Ik heb voor mijn gevoel 2 weken geen vrijheid gekend, we deden alles in groepsverband onder begeleiding van staatsgidsen, zij bepaalden wanneer we wat deden, we mochten van veel dingen geen foto’s maken, we mochten er niet alleen op uit, we waren heel voorzichtig met onze meningen over de Grote Leiders en Noord Korea, we hadden geen toegang tot internet/wifi of telefonie, etc. Ondanks de vele beperkingen, was het een hele mooie ervaring. Komt bij dat we het qua weersomstandigheden ook hadden getroffen. Op onze eerste dag in Pyongyang was het bewolkt en regenachtig, de rest van de dagen was het zonnig, tussen de 25 en 30 graden.

1) The Pyongyang Metro is the metro system in the North Korean capital Pyongyang. It consists of two lines: the Chŏllima line, which runs north from Puhŭng station on the banks of the Taedong to Pulgŭnbyŏl station, and the Hyŏksin line, which runs from Kwangbok station in the southwest to Ragwŏn station in the northeast. The two lines intersect at Chŏnu station. Daily ridership is estimated to be between 300,000 and 700,000. Construction of the metro network started in 1965, and stations opening between 1969 and 1972 by former President Kim Il-sung. In 1971, there was a major accident during the construction of a tunnel under the Taedong River for the Ponghwa station. Some sources say at least 100 workers died in the accident. This particular piece of tunnel was never completed; the metro network is now completely located on the western side of the river. Pyongyang Metro is one of the deepest metros in the world, the track is claimed to be approximately 110 meters (about 360 feet) deep underground. The Pyongyang Metro has a museum devoted to its construction and history.

2) The museum was originally built in the Central district of Pyongyang in August 1953 as the "Fatherland Liberation War Museum". In April 1963 it was and moved to the Sosong district in a purpose-built building. Recently the museum has been upgraded significantly, including a building spanning across the river and with a large panorama hall at the top. It was visited by 800,000 people in 2013 alone.

3) Pyongyang Sunan International Airport is the main airport serving Pyongyang, capital of the Democratic People's Republic of Korea (North Korea). It is located in the city's Sunan-guyŏk district, 24 km from the city's centre. The airport has two runways, 01/19 (northern) and 17/35 (southern one). Ongoing terminal construction in the southern part is a possible reason for why starts and landings are carried out primarily on runway 01/19 as of April 2013. The airport's hours of operation are from 06:00 to 22:00 in the summer and 07:00 to 21:00 in the winter. The airport is the main hub for the national flag carrier, Air Koryo.