Hamhung - Wonsan - Reisverslag uit Wŏnsan, Noord-Korea van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Hamhung - Wonsan - Reisverslag uit Wŏnsan, Noord-Korea van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Hamhung - Wonsan

Blijf op de hoogte en volg Aina

04 September 2014 | Noord-Korea, Wŏnsan

Vanmorgen hadden we een citytour door Hamhung. Je kon het vergelijken met een ‘hop-on hop-off bus’, alleen was je nu niet vrij in wanneer je waar in of uit stapte, alles werd bepaald door de staatsgidsen. Ook nu had ik weer heel erg het opgejaagde gevoel. Tijdens de citytour hebben we als eerste weer onze eer betoond en bloemen gelegd bij de standbeelden van de Grote Leiders, hierna hebben we het Hamhung Grand Theatre (van buiten) (1) bekeken en zijn we naar het houten Koninklijke Bongung-paleis van King Ri Song Gye (stichter Ri Dynasty) gegaan. Hier stond een eeuwen oude boom en als je deze zou aanraken, zou je minstens 200 jaar oud worden… Ook hebben we, met gevaar voor eigen gezondheid, het ‘Hungnam Fertiliser Complex’ bezocht. Ik denk dat er hier aan geen enkele milieuwetgeving wordt voldaan, maar dat kan hier allemaal. Het bezoek aan deze fabriek was tevens het einde van de citytour. Na de lunch in het hotel, kwam ik op mijn kamer en zag ik dat men het bad vol water had laten lopen. Eerst snapte ik het niet, maar aangezien er geen stroom was, zou er ook vast geen stromend water zijn. Dit bleek ook zo te zijn en met het water uit het bad kon je nu bijvoorbeeld de wc doorspoelen. In de hotels hebben we gelukkig normale wc's, op alle andere plekken moet je het doen met hurktoiletten en helaas ben ik er nog niet eentje tegen gekomen die ook schoon was en rook. Het landschap onderweg heb ik nu beter kunnen bekijken dan gisteren. Gisteren was ik zo brak van alle korte/slechte nachten, dat ik bijna de hele busreis heb gepowernapt. Vlak voor Wonsan (2) hebben we een bezoek gebracht aan de Wonsan University of Agriculture (3). Eigenlijk hebben we helemaal niets van de universiteit gezien, behalve de bomen waarvoor de Grote Leiders hebben gestaan toen er een foto van hen genomen werd. Ook moesten we naar het universiteitsmuseum waar over alle bezoeken van de Grote Leiders wel iets verteld werd. Zelfs de stoel en de tafels waaraan de Grote Leiders hadden gezeten stonden in een vitrine. Als laatste kregen we een kas te zien die door de Grote Leider geschonken was. De staatsgids dacht dat wij nog nooit een dergelijke kas hadden gezien, echter weet zij natuurlijk niet dat het gehele Westland vol staan met zulke kassen. Vervolgens zijn we door gereden naar het strand bij Wonsan, waar enkelen van de groep in de zee hebben gezwommen. Hierna zijn we naar hotel Tongmyong gegaan. Het diner was in een restaurant tegenover het hotel, het was een visrestaurant. Ik vond het eten zo zo, maar je kunt niet alles hebben. Zoals tijdens alle maaltijden staat er op de achtergrond een tv aan met een karaoke DVD, zoook vanavond. Toen wij uitgegeten waren, kwam de serveerster met een microfoon aanzetten en begon ze te zingen. Vervolgens hebben alle drie de staatsgidsen ook een liedje gezongen. Gelukkig hebben ze alleen Koreaanse karaoke DVD's en hoefden wij verder niet aan de bak. Mooie tijd om terug te gaan naar het hotel en lekker op tijd te gaan slapen. Het weer vandaag was trouwens prima, blauwe lucht en een temperatuur van rond de 30 graden.

1) The Hamhung Grand Theatre is a theatre located in Hamhung, North Korea. It is the largest theatre building in the country. The theatre was constructed in 1984.

2) Wŏnsan is een stad in de provincie Kangwŏn-do in Noord-Korea. De stad heeft een vliegveld, zowel voor militairen als voor burgers. Ook heeft het een haven. Buitenlandse toeristen mogen naar de stad komen, even als naar het nabijgelegen Songdowon, een bekende badplaats.

3) A leafy campus with students in white shirts, red ties and berets bounding down corridors decorated with beautiful paintings of botanical subjects and tanks smashing up American imperialists. The rooms need renovating, lightbulbs and toilet paper are missing, but new strains of crops thrive in the gleaming new greenhouses donated by Kim Jong Il, who placed great importance on the institute’s ability of reform the DPRK’s agriculture.