Schiphol - Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Schiphol - Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Schiphol - Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Aina

09 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Gisteren om 23.30 uur met het vliegtuig vertrokken richting Dubai. Ik zou Economy zitten, maar had mezelf verwend met een upgrade naar een Premium Comfort Class stoel en ik heb er geen spijt van gehad. Ik had en extra beenruimte en een hele rij voor mezelf. Na ongeveer 6 uur te hebben gevlogen kwamen we aan in Dubai, hier hebben we dik een uur rond gelopen om vervolgens weer in hetzelfde toestel te stappen en door te vliegen naar Kathmandu. We hadden nog maar een 'klein' stukje voor de boeg en dankzij wind mee deden we er 3 1/2 uur over. We vlogen over de Varinasi vallei (Noord India), maar door de smog was er weinig te zien. Door de wolken was de Himalaya (1) op een paar besneeuwde bergtoppen na ook niet te zien. Als ik rechts in het vliegtuig had gezeten, had ik Mount Everest (2) kunnen zien. Aangekomen in Kathmandu (3) meteen even geld gewisseld, ik kreeg voor 1 euro 138 rupee. De groep was al snel bij elkaar en zijn we naar hotel Tibet vlakbij de wijk Thamel (4) gereden. Men had bedacht om de wegen te asfalteren, op zich een heel goed plan, maar hier gaan ze dus tegelijkertijd met alle wegen aan de slag. Kortom, de infrastructuur in Kathmandu is een dikke puinhoop. Ik heb nog geen stukje asfalt gezien, enkel slechte stoffige wegen met heel veel gaten en kuilen. Net als in Sri Lanka rijdt men hier (in principe) links, maar gelukkig hebben wij een aardig luxe bus met chauffeur. Zoals bijna altijd hebben we op de dag van aankomst even een praatje van de reisbegeleidster en een voorstelrondje. Ik vind dit een beetje suf, maar toe maar. Ik wist dat de gemiddelde leeftijd 56+ was, maar volgens mij hebben ze een fout gemaakt en moet het 65+ zijn! Zeker de helft is met pensioen of met de VUT. Stelletje grijze dakduiven... Na het praatje hebben we met z'n allen gegeten. Aangezien ik thuis ook wel spaghetti kan eten, heb ik uiteraard gekozen voor lokale gerechtjes. Ik heb beef momo en Nepalese soep gehad. De momo leek een beetje op dumpling en de soep was een groentesoepje met een beetje pit. Ondanks dat ik in het vliegtuig redelijk veel heb kunnen slapen, ben ik gebroken. Ik ga lekker douchen en op tijd naar bed, morgen een citytour door Kathmandu.

1) In het Noorden van Nepal ligt het hoogste gebergte ter wereld, de Himalaya. De naam Himalaya stamt uit het Sanskriet en betekent 'Land van sneeuw'. Het gebergte heeft een totale lengte van 2400 km, waarvan ongeveer 800 km op Nepalese bodem ligt. De hoogte varieert van 4200m tot 8800m. Van de 14 toppen boven de 8000m liggen er 8 op Nepalees grondgebied. Het zijn de Annapurna (Godin van de Overvloed 8078m), Manaslu (8125m), Cho Oyu (8155m), Dhaulagiri (8172m), Makalu (8475m), Lhotse (8501m), Kanchenjunga (8593m) en Mount Everest (8848m), de 'top van de wereld'. De Tibetanen noemen Mount Everest Chomolungma (Godin van de Aarde) en de Nepalezen Sagarmatha (Hoofd van de Hemel). Een aantal toppen ligt precies tussen Nepal en Tibet (China) en vormt niet alleen een natuurlijke grens, maar ook een geweldige barriere tussen beide staten. De Himalaya is een jong gebergte dat ongeveer 600.000 jaar geleden is ontstaan na een botsing tussen de oercontinenten India en Azie. Voor die tijd lag hier een zee. Archeologisch onderzoek heeft aangetoond dat gesteenten op de toppen van de Himalaya ooit op de bodem van die zee moeten hebben gelegen. Het gebergte stijgt nog steeds met 15cm per jaar.

2) Mount Everest en Edmund Hilary zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hillary werd in 1919 in Auckland in Nieuw-Zeeland geboren. Hij deed zijn eerste ervaring met bergbeklimmen op in de bergen van Nieuw-Zeeland en in de Alpen. In 1953 voegde hij zich bij Mount Everest Expedition onder leiding van de Britse kolonel John Hunt. In mei van dat jaar bereikte de expeditie de zuidpiek, maar op twee na moesten alle deelnemers terugkeren vanwege hoogteziekte en uitputting. Alleen Hillary en de Nepalees Tenzing Norgay waren in staat het laatste stuk naar de top te overbruggen. Op 29 mei 1953 om 11.30 uur bereikten beiden de top op 8848m hoogte en keerden veilig terug. De hoogste berg op aarde was bedwongen. Koningin Elizabeth van Engeland verhief Hillary voor die prestatie in de adelstand; hij mocht zich voortaan Sir noemen. Zijn avonturen heeft hij te boek gesteld in zijn autobiografie 'Nothing Veture, Nothing Win' uit 1975. Hillary had de top van Mount Everest nooit kunnen bereiken zonder de steun van sherpa Tenzing Norgay. Deze bergbeklimmer uit het oosten van Nepal nam tussen 1935 en 1952 deel aan een aantal Britse, Franse en Zwitserse expedities. In 1953 trad hij toe tot de Britse Mount Everest Expedition en schreef wereldgeschiedenis. Zijn autobiografie 'Tiger of the snows' is in 1955 gepubliceerd. Nu lijkt de beklimming van Mount Everest minder spectaculair dan vroeger. Honderden klimmers van allerlei nationaliteiten hebben inmiddels de top bereikt. Maar voor Hillary hebben 7 expedities vanuit Tibet tevergeefs geprobeerd dat ultieme doel te bereiken. De bekendste klimmer was George Mallory, die in 1924 een poging deed. Gevraagd naar zijn motieven antwoordde hij: 'Because it's there.' Mallory werd voor het laatst gezien op 08 juni 1924. Hoever zat hij van de top af? Heeft hij misschien zelfs als eerste mens op aarde de top0 bereikt en is hij op de terugtocht omgekomen? Wat ging er mis? Deze vragen houden de bergsportwereld al jaren bezig, maar Mount Everest geeft zijn geheimen niet snel prijs. Een tipje van de sluier werd in 1999 opgelicht, toen de bergbeklimmer Conrad Anker het bevroren lichaam van Mallory terugvond.

3) Kathmandu is de hoofdstad van Nepal. De bevolking bestaat uit zo'n 975.000 personen (census 2011). De stad is gelegen in een vallei aan de rivier de Vishnumati op 1350 meter boven zeeniveau. De stad is bekend om zijn vele Boeddhistische en Hindoeistische tempels en paleizen, waarvan de meeste uit de 17e eeuw dateren. De grootste stoepa van Nepal is Bouddhanath in de wijk Bouddah; de belangrijkste tempel is Pashupatinath niet ver van het vliegveld. In Kathmandu staan vele paleizen die tegenwoordig vaak dienst doen als ministerie. De bekendste paleizen zijn het Hanuman Dhoka aan het beroemde werelderfgoed Durbar Square. In de Kathmandu vallei bevinden zich nog zes andere monumenten van de werelderfgoedlijst. Het andere paleis staat vlak bij Thamel en is het voormalige paleis van de Nepalese koninklijke familie dat tegenwoordig een museum is. Kathmandu is populair bij westerse toeristen, die zich voornamelijk in de wijk Thamel concentreren. Het is vooral in trek voor cultuur- en rugzaktoeristen. Ook is het een voorstation voor bergbeklimmers van de Himalaya. Sinds de Tibetaanse diaspora nam Kathmandu in de tweede helft van de 20e eeuw Tibetaanse vluchtelingen op.

4) Deze toeristenwijk met winkeltjes, restaurants en guesthouses trekt vooral budgetreizigers aan. In Thamel is alles te koop wat de reiziger nodig heeft: kleding, trekking-uitrusting, boeken, plattegronden en souvenirs, waaronder de populaire pashima-shawls. De keukens van de hele wereld zijn er verenigd: u kunt er Italiaans, Frans, Mexicaans, Indiaas, Chinees en zelfs Nepalees eten. Thamel biedt daarnaast meer twijfelachtige geneugten. 's Avonds worden toeristen regelmatig benaderd met de mededeling 'Good smoke Sir', waarmee men beslist geen sigaretten bedoelt, maar 'zwarte Nepal', de hasjiesj die in de jaren '70 een grote aantrekkingskracht uitoefende op Europese jongeren.

• 12 November 2013 - 11:40

Thijs: