San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

31 December 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

Vanmorgen zijn we met de groep naar het 'Reserva Nacional Los Flamencos' gereden, waar wilde Chileense flamingo's in Laguna de Chaxa te zien waren. Laguna Chaxa ligt in de Salar de Atacama. Ik heb een paar afleveringen gezien van 'Earth Flight' en ik dacht dat er hier ook honderden flamingo's waren zoals in Afrika, helaas, het waren er hooguit 20. Na de 20 flamingo's in hun natuurlijke habitat te hebben aanschouwd hebben we ontbeten in de open lucht, het ontbijt werd verzorgd door de chauffeur en de gids. Hierna zijn we naar Laguna Miscanti en Laguna Miniques gegaan, onderweg nog een aantal vicuna´s gezien en een nandoe. Het water van beide laguna's was mooi blauw en je had zicht op de vulkaan Miniques. Vervolgens hebben we nog een stop gemaakt in Socaire en Toconao, maar eigenlijk was hier niet zo veel te zien. Onderweg hebben we gelunched en hierna zouden we in principe meteen doorrijden naar Laguna Cejas of Laguna Tebenquiche waar je in e e n van de zoutmeren kon zwemmen. Fred en ik hadden geen zin om te gaan zwemmen en aangezien we langs San Pedro kwamen, zijn wij en een paar anderen bij het hotel afgezet. Een gedeelte van de groep gaat vanavond gezamenlijk eten. Fred en ik hebben gesloten om niet mee te gaan. Het restaurant waar de groep vanavond heen gaat, bood gisteren een menu aan voor 6000 pesos. Datzelfde menu kost nu 20.000 pesos, omdat het natuurlijk oudjaarsdag is. Toen ik dat bedrag hoorde had ik al gegeten en gedronken en hebben we besloten zelf wel iets te gaan zoeken. Speciaal voor vanavond hebben we natuurlijk de Espiritu de Coca bewaard, maar er moet eerst wel een bodem gelegd worden. Toen het in Nederland bijna 24.00 uur was heb ik even geskyped met Thijs, we hebben samen afgeteld. Toch raar om Oud&Nieuw 'te vieren' als er zoveel kilometer tussen zitten. Fred en Ik hebben empanadas gegeten toen de groep naar het restaurant was. Omdat de Espiritu de Coca puur te sterk was hebben we het gemixed met sprite. Vlak voor 24.00 uur zijn we naar de Plaza de Armas gelopen waar we de groep weer zouden treffen. Het schijnt een plaatselijk gebruik te zijn dat elke straat/wijk in San Pedro een pop gemaakt. Mensen kunnen briefjes met daarop hun negatieve dingen/gebeurtenissen opschrijven en deze bij de pop 'steken'. Na 24.00 uur werden deze poppen in brand gestoken. Yvonne en Dries hadden geluksbalonnen meegenomen en men kende deze hier niet. Iedereen kwam er om heen staan, foto's maken en filmen en toen de ballon te lucht in ging begon iedereen te juichen. Hier wordt eigenlijk nauwelijks vuurwerk afgestoken, ik hoorde af en toe een knal, maar dat was het ook. In het restaurant waar de groep gegeten had zou een feest zijn en daar zijn we naar toe gegaan. Op zich was het feest niet echt druk, dus hebben we ons eigen feestje gebouwd. De Espiritu de Coca was inmiddels op, dus zijn Fred en ik over gestapt op de mojito's. Na twee mojito's had ik hem behoorlijk hangen en ben ik terug gegaan naar het hotel, het bleek inmiddels al 03.30 uur te zijn. Ik heb eerder Oud&Nieuw in het buitenland gevierd, ik vond dat toen niet zo leuk, maar hier in San Pedro heb ik me prima vermaakt!