San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

30 December 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

Zoals gezegd konden Fred en ik vanmorgen uitslapen, rond 09.00 uur zaten we aan het ontbijt en konden lekker rustig aan doen. Na het ontbijt zijn we San Pedro in gegaan, we hadden vuile was die we naar een 'wasserette' hebben gebracht en we hebben geld gewisseld. Bij Plaza de Armas hadden ze zowaar terrasjes, dus daar hebben we even een bakkie gedaan, echte koffie en GEEN Nescafe zoals hier voornamelijk wordt gedronken. Verder hebben we de Iglesia nog even bekeken en verschillende souveniersstalletjes, waar we coca snoepjes hebben gekocht. Deze snoepjes zijn goed tegen hoogteziekte, maar daar heb ik nu geen last meer van. Sinds gisteren heb ik geen hoofdpijn meer gehad, kennelijk ben ik na een dikke week op hoogte er aan gewend. Bij het winkeltje naast het hotel hebben we empanada's (1) gekocht voor de lunch. De rest van de groep was toen ook al weer terug van de geisers. Tegen 15.30u zijn we met de groep vertrokken naar een gebied even buiten San Pedro dat ook wel 'death valley' genoemd wordt. Ik ben nog nooit in Death Valley USA geweest, maar hier was het in ieder geval mooi. In de verte had je zicht op de vulkaan Licancabur (2). Hier kon je ook sandboarden en dat werd ook door verschillende mensen gedaan (niet van onze groep). Na death valley zijn we door gereden naar Valle de la Luna, hier hebben we eerst een korte wandeling geaakt, waarna we omhoog zijn gelopen om naar de zonsondergang te kijken. Voordat de zon onder was, zijn we terug naar beneden gelopen, want het werd snel donker en we liepen over een smallen bergrug. Tegen 21.00u waren we weer terug bij het hotel. Morgen hebben we de hele dag een excursie en we vertrekken vroeg, 07.00u.

1) Een empanada is gevulde deegwaar die gebakken of gefrituurd wordt. De naam komt van het Spaanse, Portugese en Galicische werkwoord empanar, dat inpakken of inwikkelen betekent.

2) Licancabur is een 5916 meter hoge vulkaan in Chili. De vulkaan is in het noorden van het land te vinden in Regio II (regio Antofagasta) op de grens tussen Chili en Bolivia. De dichtstbijzijnde stad is San Pedro de Atacama, dat ongeveer 50km van de vulkaan is verwijderd. Van hieruit kan via de Paso de Jama de voet van de vulkaan worden bereikt, deze ligt ongeveer op ongeveer 4300m hoogte aan de rand van de Andes en de Atacama-woestijn. Aan Boliviaanse zijde is aan de voet van de vulkaan het Laguna Verde te vinden. De naam Licancabur is een woord uit de Kunza taal, die door de oorspronkelijke bevolking werd gesproken. Het betekent Berg van de mensen. Licancabur is herkenbaar door de zeer symmetrische vorm, de hellingshoek van de berg is bijna overal 30 graden. Hoewel de vulkaan zelf op een van de droogste plekken op aarde staat is de krater op de top gevuld met water, hiermee is dit het hoogste meer ter wereld. Het meer meet ongeveer 70 bij 90 meter. Door het klimaat en de harde wind is de temperatuur van het water meestal 6 graden koud. Door de grote hoogte en ligging is de UV-straling op de top een van de grootste op de aarde. Door deze barre omstandigheden is er een uniek ecosysteem in het meer ontstaan van dieren die tegen de kou en straling kunnen. Voor de ontdekking van het continent door de Spanjaarden werd Licancabur bewoond door de Inca's die uitgebreide nederzettingen in het gebied hadden. Op de top van de vulkaan zijn restanten te vinden van deze oude nederzetting. De Inca's beschouwden deze vulkaan als heilig, in vroegere tijden was de vulkaan nog enigszins actief en om de god te kalmeren werden offers gebracht die in de krater werden gegooid. Ook gebruikten de Inca's de top van de vulkaan om te communiceren tussen andere bergen door een grote vuren te stichten op de vulkaantop. De vulkaan is al lange tijd niet meer actief.