Uyuni - Lago Colorada - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Uyuni - Lago Colorada - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Uyuni - Lago Colorada

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

28 December 2012 | Bolivia, Uyuni

Oorspronkelijk zouden we vanavond gaan overnachten in Vila Mar om morgen de grens over te gaan naar Chili, maar kon blijken dat de grenspost waar we langs wilden gesloten was. Het had iets te maken met twee dorpen, de e e n in Bolivia, de ander in Chili die kennelijk 'ruzie' met elkaar hadden en besloten hadden de grens te sluiten. Hierdoor is de route gewijzigd. Vanmorgen zijn we met 4 jeeps vertrokken richting de eindbestemming Lago Colorada, waar we ook gaan overnachten. De eerste korte stop was in San Cristobal, onderweg weer lama's en vicuna's gezien. Toen we een ezel zagen staan, riep de chauffeur meteen: 'Evo Morales!' (1) Het was duidelijk hoe hij over de president van Bolivia denkt. Op velden langs de weg werd quinoa verbouwt, dit is een soort graan/rijst dat erg voedzaam is. Het landschap was erg mooi, veel niet-actieve vulkanen, waarvan enkelen met besneeuwde bergtoppen. Bij laguna's zag je flamingo's en we zagen ook een nandoe (2) met kleintjes. We zijn de vulkaan Corina, de vulkaan Soniquera en de vulkaan Uturuncu (3) gepasseerd. De lunch hebben we genuttigd in Vila Mar. We hadden onze eigen kokkin bij ons, die ter plekke onze lunch gemaakt heeft. deze smaakte erg goed. Na de lunch weer in de jeeps gestapt en verder gereden. In laguna Capina zit veel borax (4) en dat werd gewonnen en ergens anders verwerkt. Na vulkaan Balijon te zijn gepasseerd kwamen we aan bij Lago Colorada waar veel flamingo's zaten. Lago Colorada ligt in het ´Reserva Nacinal de Fauna Andina Eduardo Avaroa´. We zijn niet direct naar ons onderkomen gegaan, maar we zijn nog naar Sol de Manana geyser gereden. Hier was, zoals de naam al deed vermoeden, een geiser en daar om heen verschillende hete 'bronnen' met oa. borrelende modder. Hier vandaan zijn we weer naar Lago Colorada gegaan waar we overnachtten in een soort nederzetting. We sliepen met meerdere personen op e e n kamer, het bed bestond uit een stenen verhoging met daarop een matras. Er waren 2 wc's en geen douches oid. Er was verlichting die werkte op zonneenergie, de andere verlichting ging alleen aan op het moment dat het donker werd tot een uurtje of 21.00u a 22.00u, daarna ging de generator uit, dus ook dat licht. Het is wat behelpen, maar het is maar voor e e n nacht.

1) Juan Evo Morales Ayma (Orinoca, Oruro, 26 oktober 1959) is een Boliviaans boerenleider, politicus en sinds begin 2006 president van Bolivia. Morales is de leider van de progressieve Boliviaanse cocalero-beweging, een losse federatie van cocaverbouwende boeren in de provincie Chapare in Zuidoost-Bolivia. Tevens is hij leider van de Boliviaanse politieke partij Movimiento al Socialismo (MAS). In 2005 won hij de verkiezingen, als eerste inheemse leider in de Boliviaanse geschiedenis en werd daarmee begin 2006 president van het land.

2) Een nandoe lijkt uiterlijk veel op een struisvogel, maar is beduidend kleiner en lichter. Een volwassen nandoe is ongeveer 120 cm lang en 20 kg zwaar. Andere verschillen met een struisvogel zijn dat een nandoe drie tenen heeft in plaats van twee en dat de seksen nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Nandoes hebben hoofdzakelijk bruine bevedering, met een wit onderlichaam. Ze vermijden contact met vijanden door weg te rennen. Het vrouwtje legt tot vijftig eieren in een grondnest dat door verschillende soortgenoten wordt gebruikt. Het mannetje broedt vervolgens de eieren uit. Ook brengt het mannetje gedurende circa zes weken de kuikens groot. Mannetjes en vrouwtjes vormen geen blijvende paren. De vogels trekken al gras etend over open vlaktes, veelal in het gezelschap van andere grazers. Daarnaast eten nandoes ook een verscheidenheid aan dierlijk en plantaardig voedsel.

3) De Uturuncu is een stratovulkaan in het zuiden-westen van Bolivia. Deze schildvulkaan heeft twee toppen. De hoogste is 6008 meter hoog en de andere 5930. Door zijn vlakke helling vrij makkelijk te beklimmen. De Uturuncu vertoont nog activiteit. Dit is te merken aan de fumaroles die in de omgeving te vinden zijn. Het land dat binnen een straal van 70 kilometer ligt stijgt elk jaar met minstens 1 centimeter.

4) Borax is een kleurloos tot blauwig wit mineraal met een witte streep. Het kristalstelsel van borax is monoklien en splijting is perfect volgens de kristalvlakken [100] en [010]. De gemiddelde dichtheid is 1,71 en de hardheid bedraagt 2 tot 2,5. Bij verhitting ontleedt het kristal, en het kristalwater verdampt. Bij verdere verhitting (boven 878°C) smelt het borax en wordt helder. Borax is noch magnetisch, noch radioactief. Het mineraal borax is de voornaamste grondstof voor de bereiding van het natriumzout natriumtetraboraat, dat onder meer als buffer wordt gebruikt.