Schiphol - Madrid - Santiago de Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Schiphol - Madrid - Santiago de Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Schiphol - Madrid - Santiago de Chile

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

18 December 2012 | Chili, Santiago de Chile

Vandaag ben ik, na zeker 25 uur onderweg te zijn geweest, in Santiago de Chile (1) aangekomen. Maandag heb ik Fred op Schiphol getroffen en zijn we om 16.50 uur vertrokken naar Madrid, hier moesten we een paar uur wachten op de vlucht naar Santiago de Chile. Op Schiphol hadden we al gekeken wie mogelijk onze reisgenoten konden zijn. Op het vliegveld van Madrid werd het ons steeds meer duidelijk wie onze reisgenoten zouden worden en dat stemde ons niet echt positief, maar dit was de eerste indruk natuurlijk. De vlucht naar Santiago was voor mij een hell. Aan de ene kant van mij zat Fred, daar had ik geen last van, maar links van mij zat een dikke bejaarde en die heeft mij de hele nacht wakker gehouden. Ook zat er een Duits kut kind achter mij, die ook zo'n beetje de hele nacht tegen mij stoel aan heeft getrapt. Ondanks dat ik een slaappil heb ingenomen, heeft dat dus dankzij de bejaarde en dat Duitse kind niet mogen baten.

Vandaag rond het middaguur kwamen we aan bij Hotel Monte Carlo, bij Cerro Santa Lucia in Santiago de Chile. Na een welkomspraatje te hebben gehad van reisleidster Kitty zijn we vervolgens met de groep te voet Santiago in gegaan. We hebben oa. Plaza de Armas, Mercado Central en de Cathedraal aangedaan. Fred en ik hingen bijna gelijk al achter aan de groep, omdat wij dingen aan het fotograferen waren. Op een gegeven moment waren we groep echt kwijt, dus zijn we onze eigen gang gegaan. Onze wandeling door het centrum van Santiago eindigde op een terras bij Plaza de Armas waar we ons eerste Cristal biertje hebben gedronken. In het vliegtuig van Schiphol naar Madrid hadden we ons eerste Chileense wijntje trouwens al gedronken. ´s Avonds hebben we met de hele groep gegeten bij restaurant Sur Patagonico. Fred en ik hebben met z´n tweeen een grill genomen met lamsvlees, varkensvlees en hertenvlees. We wilden het vlees tussen raw en medium in hebben, maar uiteindelijk was het vlees medium helaas al gepasseerd... Om onze traditie van Cuba voort te zetten hebben wij als toetje een mojito gedronken en deze was goed binnen te houden.

Voor wat betreft de groep, ben ik eigenlijk nog steeds niet echt positief gestemd. De dikke bejaarde die mij tijdens de vlucht wakker heeft gehouden, blijkt in onze groep te zitten. De rest van de groep scoort ook al niet al te hoog, het lijkt wel of we met mensen van NOVO/DSW op pad zijn... Het (enige) Beligsche stel komt er het beste vanaf, zij staan na Fred en mij op de tweede plaats in de ranking.

1) Santiago (Spaans: Santiago de Chile) is de hoofdstad van Chili. Deze stad ligt op 522 m hoogte in de laagvlakte die zich uitstrekt tussen het Chileense kustgebergte en de Andes. In 2002 telde de eigenlijke stad en gemeente (de commune Santiago Centro) 200.792 inwoners (10e van het land), haar stedelijk gebied (areá urbana) 5.428.590 inwoners en haar metropolitair gebied (Región Metropolitana) 7.003.122 inwoners, waarmee ongeveer 40% van de bevolking van Chili in en rondom de hoofdstad woont.
Santiago is gesticht door Pedro de Valdivia op 12 februari 1541 met de naam Santiago de Nueva Extremadura. Valdivia koos voor de locatie van Santiago vanwege het klimaat en het gemak waarmee de stad kon worden verdedigd. Dit verdedigingsvoordeel ontstond doordat de rivier Mapocho in tweeën splitst en verder stroomafwaarts weer samenkomt, zodat er een soort eiland aanwezig is.
Het klimaat is mediterraan. Hete droge zomers (november tot maart) met temperaturen tot 35 °C. De winters (juni tot augustus) zijn zacht met maxima rond 15 °C.
In 1863 vond in de stad een grote ramp plaats, toen er brand uitbrak in de Iglesia de la Compañía. Circa 2.000 personen kwamen hierbij om het leven.

• 20 December 2012 - 09:08

Aafke:

Hoi aina,

Lijkt me een fantastische reis die je aan het ondernemen bent. Maar voor de volgende x moet je geen groepsreis plannen dan heb je namelijk geen reisgenoten waar je zo op kunt afgeven. Ik vind het storend dat je Novo/DSW er bij haalt. Staan bij mij hoog op de ranking lijst. Hoe dan ook hoop ik dat je een moie rondreis verder hebt en misschien wat vaker de rest van de groep kwijtraken.

Groetjes

• 20 December 2012 - 12:44

Thijs:

Spannend... beetje onwennig zo, zonder jou....Hele fijne reis kleine..XX

• 20 December 2012 - 14:04

Peter:

Ga nu niet steeds vergelijken met Panama/Costa Rica toen ik in het reisgezelschap zat. Beter zal je gewoon nooit meer krijgen. :-)