Haifa - Akko - Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Haifa - Akko - Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Haifa - Akko - Tiberias

Blijf op de hoogte en volg Aina

11 April 2017 | Israel, Tiberias

Gisteren zijn we van Haifa naar Akko gereden. Deze Middeleeuwse vestingstad is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. In de oudheid was Akko e e n van de belangrijkste steden in de regio: veroverd door Alexander de Grote, uitgebouwd door Koning Herodes, belegerd door Richard Leeuwenhart, vernietigd door de Mamelukken en weer opgebouwd en verdedigd tegen Napoleon door de Ottomaanse Sultan. Eerst heb ik de citadel en de ondergrondse Kruisvaarderstad bezocht, daarna ben ik via de verdedigingsmuur langs de zee, de vuurtoren, de St. Johanneskerk, Khan El-Umdan en Khan El-Shawarda (caravan cerai) tot aan de 'landmuur' gelopen. Hierna heb ik bijna alle smalle straatjes en bezienswaardigheden wel gezien, zoals: verdedigingstorens Burj Kapu en Burj Kurajim, de witte markt, El-Jazzar moskee, de bazaar, St. Georgekerk, Baha'i-tempel, St. Andreaskerk, de hammam en de Tempelierstunnel. Het stadje heeft een Oosterse sfeer en het leuk om hier rond te dwalen. Ons hotel (Akkotel) bevond zich binnen de verdedigingsmuren.

Vandaag was een lange dag, dit ivm de eerste dag van Pesach (Joods Paasfeest). Vanuit Akko zijn we naar Mount Beatitudes gereden. Onderweg was het een stuk groener, met veel bananenplantages, olijfbomen en fruitbomen (oa. mango). Mount Beatitudes wordt ook wel de Berg van de Zaligsprekingen genoemd, hier heeft Jezus gewoond en heeft hij een paar van zijn bekendste preken en gebeden uitgesproken. Het was een bedevaartsoord voor gelovigen, men kwam uit alle windstreken (Amerika, Afrika, Zuid-Amerika, Oost Europa). Aan het meer van Galilea ligt Kapernaum (oa. het huis van Petrus). In 1884 werd een synagoge uit de 2de of 3de eeuw ontdekt, die sinds 1905 door de Franciscanen voor een groot deel is gerestaureerd. Ook deze plek werd druk bezocht door gelovigen, voor mij was alleen het archeologische gedeelte interessant. Na Kapernaum zijn we naar Nazareth gereden, waar we een aantal uur vrij af kregen. Nazareth staat natuurlijk bekend vanwege de eerste verschijning van Gabriel aan Maria, echter is men het er niet over eens op welke plek dit precies was. De e e n zegt in een grot waar nu de Kerk van Gabriel staat, de ander zegt in de Basiliek van Maria-Boodschap, waar een grot het huis van Jozef en Maria zou zijn geweest. Omdat we veel tijd hadden, heb ik alle bezienswaardigheden bekeken, zoals: bron van Maria, Grieks-orthodoxe bisschopskerk, witte moskee, synagogekerk, Convent van de Zusters van Nazareth en de St. Jozefkerk (zou op de timmerwerkplaats van Jozef zijn gebouwd). Aan het eind van de middag zijn we naar Tiberias gereden, echter konden we pas om 20.30u inchecken in het hotel, ook ivm met Pesach. In Tiberias heb ik wat rond gelopen, maar er is weinig te zien, men is gericht op het toerisme rondom het meer van Galilea. Ik probeer vaak lokale dingen uit om te eten, dit keer waren het hele grote gekookte bonen met kruiden en zout. Het was vast gezond, maar niet voor herhaling vatbaar. Eenmaal in het Arcadia-hotel waren de kamers nog steeds niet klaar. Joodse mensen hadden in het hotel een feest gehad en het was echt e e n grote teringbende. We hebben uiteindelijk tot 22u moeten wachten tot onze kamers eindelijk 'schoon' waren. Twee meter onder het raam van mijn kamer stond een giga aggregaat, dus weer naar beneden om een andere kamer te vragen. Werd er doodleuk gezegd dat ik het raam dicht moest houden. Ik heb dit niet geaccepteerd en kreeg een kamer een verdieping hoger, aan een andere kant van het hotel. Dit was boven het zwembad en terras, hier zaten mensen die het nodig vonden om tot 03u hard te praten en te lachen.

• 12 April 2017 - 22:19

Christian: