Plettenberg Bay - Zuurberg - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Plettenberg Bay - Zuurberg - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Plettenberg Bay - Zuurberg

Blijf op de hoogte en volg Aina

14 April 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vanmorgen hadden we helaas geen tijd om te stoppen bij Jeffreys Bay (1), behalve bij een tankstation voor een bak koffie. Erg jammer, want J Bay zijn DE surfspot van in ieder geval Zuid-Afrika te zijn. Na Port Elizabeth (2) te zijn gepasseerd zijn we door gereden naar Addo Elephant National Park (3). De groep koos er voor om in het NP op safari te gaan, ik ben met alleen Johan en William de chauffeur in de bus door het NP gereden. Wij hebben 'klompies' olifanten, Burchells zebra's, koedoes, knobbelzwijnen en elandantilopen gezien. De groep, die met de jeep buiten de asfaltwegen had gereden, hadden dezelfde dieren gezien als wij. Ze hadden alleen nog een jakhals en een blauwe vogel extra gezien. Na het bezoek van het NP zijn we via de Zuurberg pass naar onze accomodatie de Zuurberg Mountain Inn gereden. Het was een onverharde weg en Johan maakte zich een beetje zorgen. Er zat een hele dikke regenbui aan te komen en dan kon de weg wel eens glibberig worden. Gelukkig begon het pas te regenen toen wel lang en breed in onze cottage zaten en de bui viel ook nog reuze mee. Zittend in de fauteille, uitkijkend op bergen, heb ik eerst maar eens een lekker kopje rooibos thee gedronken. De blauwe vogel die groep in het NP had gezien is kennelijk een algemeen voorkomende vogel, want hij zit hier ook gewoon voor mijn raam. Het is eigenlijk een kobaltblauwe spreeuw, alleen een slag groter. Als de zon op zijn veren schijnt, dan is de vogel op zijn mooist. Het verblijf is erg mooi, ruim en luxe, maar helaas is dit van korte duur. Letterlijk van korte duur, want vannacht om 03.30 uur vertrekken wij naar het vliegveld in Port Elizabeth voor onze binnenlandse vlucht naar Johannesburg.

1) J Bay is volgens sommigen een van de drie beste surfplaatsen ter wereld. Als je komt om te surfen, ga dan naar de 'break' bij Super Tubes, ten oosten van het voornaamste badstrand. Daar vindt je een indrukwekkende en continue band witwater, die het hele jaar door surfers uit de hele wereld trekt. Volgens surffanaten is het op de maalstroom afrijden van een golf de ultieme ervaring, maar dat moet je alleen proberen als je heel goed bent. Andere goede plaatsen vindt je bij Kitchen Windows, Magna Tubes, The Point en Albatross. Ook dolfijnen surfen hier geregeld door de golven en tussen juni en oktober zie je soms ook walvissen.

2) In Port Elizabeth is het industriele centrum van de Oost-Kaap, hier zit bijvoorbeeld de fabriek van Volkswagen. In 1820 kwamen hier vierduizend Britse kolonisten aan, waardoor het aantal Engelssprekende inwoners van Zuid-Afrika verdubbelde. Zij hebben hun sporen nagelaten op de architectuur van het stadscentrum. De industriele sfeer van de haven wordt verzacht door uitstekende stadsstranden.

3) Het Addo Elephant National Park, een reservaat met de big five. Het Addo wordt momenteel flink uitgebreid. Het is straks een van de drie grootste parken van Zuid-Afrika en het enige met een stuk kustlijn. De olifanten blijven de grooste troef in het prak, maar met de herintroductie in 2003 van een klein aantal leeuwen in twee groepen (het is ruim een eeuw geleden dat hier grote katachtigen vrij rondliepen) en de aanwezigheid van buffels, nijlpaarden en luipaarden is het een wildreservaat van betekenis. In 2003 zijn er gevlekte hyena's gekomen als onderdeel van een programma om roofdieren in het plaatselijke ecosysteem uit te zetten. Ook leven er onder andere cheetah's, zwarte neushoorns, elandantilopen, koedoes, knobbelzwijnen, struisvogels, jakhalzen en rode hartenbeesten.

• 16 April 2014 - 20:18

Ouwe:

Pop,

- steak van kudu (met honing ingesmeerd en verse peperkorrels) op de braai
    - droë wors (allerlei soorten & maten)
    - Kudu biltong, vers gesneden bij de slager in een bruin papieren zak is een killer (dus niet die voorverpakte rommel van de Pick 'n 'Pay)
    - vergeet Castle: Windhoek (uit Namibië moet je hebben...)

nog ergens mojito's gescoord?

;-)
    x

• 16 April 2014 - 20:19

Ouwe:

oeps...

en pas op voor Klipdrift!