Rapa Nui - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Rapa Nui - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Rapa Nui

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

06 Januari 2013 | Chili, Остров Пасхи

Vanmorgen zijn we met de groep op pad gegaan richting de zuid kust, onze eerste stop was bij Ahu Akahanga. Bij Ahu Akahnga stonden de beelden niet meer overeind, ze lagen op hun buik met hun pukao er naast. Vervolgens zijn we naar Rano Raraku (1) gegaan, waar de moai uit het gesteente werden gehakt en van daaruit over het eiland werden 'getransporteerd'. In het gesteente zie je nog enkele moai die half uitgehakt zijn en hier ligt ook de grootste moai welke 22m is. Ik vind het best indrukwekkend om al die beelden hier zo te zien. Het grappige is dat ik de hele tijd moest denken aan de Suske&Wiske. Bij Ahu Tongariki (2) stonden 15 moai, ook erg mooi om te zien. Toen wij hier waren betrok de lucht behoorlijk en heeft het wat geregend. Onderweg naar het strand van Anakena (3) zagen we opvallend veel Caracara's (roofvogels) langs de weg. Bij het strand met (aangeplante) palmbomen, staan ook moai, Ahu Nau Nau (4). Het strand was mooi en het water was lekker, maar ik heb niet gezwommen. Na deze tour over het eiland had ik het gevoel dat ik nog niet de helft gezien heb, maar we zijn hier helaas maar drie dagen. Morgen nog een halve dag en dan gaan we al weer terug naar Santiago. Ik vind Paaseiland een mooi eiland en vooral een bijzonder eiland. Het weer kan hier veranderlijk zijn, maar over het algemeen is het hier warm en schijnt te zon. Omdat het een eiland is waait het hier altijd, maar dat is ook wel weer lekker. 's Avonds hebben we met de hele groep bij een restaurant gegeten omdat het in feite onze laatste avond was. Het eten was niet bijzonder, maar wel duur.

1) Paaseiland is ontstaan uit uitbarstingen van diverse vulkanen, waarvan er enkele beschikken over een groot kratermeer. E e n daarvan is dat van de vulkaan Rano Raraku, waar de moai vroeger uitgehakt werden.

2) Ahu Tongariki is het oostelijkst gelegen platform van het eiland. Het centrale platform meet ongeveer 100m en is daarmee het grootste van allemaal. De vijftien moai die zich daarop verheffen, staande in een rechte lijn naast elkaar, met de blik landinwaarts gericht, vormen een indrukwekkend beeld. Het platform en de moai die zich daarbij bevonden werden in 1960 grotendeels verwoest door een vloedgolf na de aardbeving in Valdivia. Tussen 1992 en 1995 werdn het platform inclusief de moai gereconstrueerd door de Universiteit van Chili. Het hoogste beeld, het enige dat een pukao draagt is 14m hoog.

3) Het strand geldt als de legendarische landingsplaats van Hotu Matu'a, de veronderstelde ontdekker en stichter van het Paaseiland.

4) Aan het strand van Anakena bevindt zich de Ahu Nau Nau, waarop zeven hele en gedeeltelijke moai staan, waarvan er vier getooid zijn met een pukao. Dit platform werd in 1980 gerestaureerd door een archeoloog van Paaseiland zelf, Sergio Rapu Haoa.