Bandarawela - Koggala - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Bandarawela - Koggala - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Bandarawela - Koggala

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

15 Oktober 2011 | Sri Lanka, Koggala

Vanuit de bergen zijn we vandaag naar ons strandverblijf in Koggala (1) gereden. Voor de plaspauze stopten we bij 1 van de vele irrigatiemeren in Sri Lanka. Hier lagen wat waterbuffels te herkauwen. Terwijl we net weer weg redenm, zag de gids een krokodil. De bus werd in de achteruit gezet. Helaas was deze krokodil (ca. 1,5m) dood, maar we hebben er wel 1 gezien... Onderweg kon je nog goed zien dat de zuidelijke kust getroffen was door de tsunami (2) van 2004. Met internationale hulp waren overal nieuwe huizen voor de getroffen Sri Lankezen gebouwd. Bij het Koggala Beach Hotel aangekomen werden wij blij van de accomodatie. De kamers waren netjes en schoon, mijn kamer zat op de begane grond en in 20 passen stond ik met mijn voeten in de zee. Hier kan ik het wel 6 dagen uithouden. We hebben onze koffers op de kamer gezet en zijn direct richting het zwembad gegaan. In de zee zwemmen kan wel, maar de rode vlag is uit, dus of je het gaat overleven is de vraag. Vanwege de monsoon is de zee erg onstuimig en is er een erg sterke onderstroom. Even links van het hotel stonden/zaten een aantal selt/paalvissers. We zijn hier naartoe gelopen om even te kijken. Meteen werden we 'belaagd' door locals die ons allerlei trips aanboden, ze bleven tot vervelens toe achter ons aanlopen. De paalvissers zaten met hun paal in een stukje zee tussen het strand en het rif waar veel sardientjes zaten. Een local vertelde dat er veel zeeschildpadden bij het rif zaten. Dit klopte, want we zagen verscheidene keren een schildpad omhoog komen om lucht te happen. Na de zonsondergang te hebben bekeken zijn we naar onze kamers gegaan om ons op te frissen voor het 'diner'.

(1) De weg van Weligama naar Koggala voert door een palmenwoud, langs de oceaan en een fraai strand. Het meer was koggala was in de Tweede Wereldoorlog van groot belang voor de Britten bij de verdediging van Sri Lanka tegen de Japanners. Het werd gebruikt als basis voor watervliegtuigen en vliegboten. De kuststrook tussen Weligama en Koggala is beroemd om de steltvissers. Op houten 'stelten', gemaakt van bamboepalen, zitten of staan zij bij zonsopkomst en zonsondergang te vissen met een hengel in de hand.

(2) Op 26 december 2004 vond voor de westkust van Noord-Sumatra een zware zeebeving plaats met een kracht van 9 op de schaal van Richter. De beving veroorzaakte een enorme vloedgolf of tsunami, die in grote delen van zuidelijk Azie dood en verderf zaaide. Met meer dan 30.000 doden was Sri Lanka na Sumatra het zwaarst getroffen gebied. Overal langs de kust sloeg de tsunami toe, van het noordoosten tot het zuidwesten. Naast het verlies van mensenlevens was er ook een grote materiele schade. Huizen, hotels en pensions werden verwoest en een groot deel van de vissersvloot ging verloren.