Schiphol - Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Schiphol - Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Schiphol - Havana

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

02 Oktober 2010 | Cuba, Havana

Vandaag ben ik vertrokken voor een rondreis op Cuba. Na een kleine 10 uur vliegen kwamen we aan op het kleine vliegveld van Varadero. Tijdens de vlucht heb ik veel geslapen en gedommeld, dus het was goed te doen. Vanaf Varadero moesten we nog 2 ½ uur met de bus naar het hotel in Havana (1). Op Schiphol had ik al kennis gemaakt met twee reisgenoten (Lennard en Evelien) en in het vliegtuig zat ik naast een andere reisgenoot (Fred). In Varadero bleek de groep uit 9 personen te bestaan, waarvan twee stellen en de rest singles (Lennard & Evelien, Sipke & Nienke, Patricia, Yvonne, Fred, Sanne en ik). Tijdens de busreis naar Havana heb ik toch al weer veel opmerkelijke dingen gezien. We reden langs de kust en kwamen veel oude Amerikaanse auto´s tegen, maar ook oude Arriva-, Gado- en Amerikaanse schoolbussen en paard en wagen tegen. Langs de grote doorgaande weg stonden af en toe mensen met een tros bananen of stukken kaas in hun hand om te verkopen. Ook hier heeft men ja-knikkers en er vliegen opvallend veel gieren. Aangekomen in Havana blijkt men, net zoals op de Dominicaanse Republiek, verkeerslichten te hebben met matrixborden waarop de seconden dat het licht op rood of op groen staat aftelt. Het hotel MonteHabana ligt in de buitenwijk Miramar, dichtbij zee, maar het heeft ook een eigen zwembad. Het liefst zou ik nu gaan slapen, maar in Cuba is het 6 uur vroeger en als ik nu al (03.00u NL tijd) ga slapen, ben ik morgen waarschijnlijk veel te vroeg wakker. Ik heb er voor gekozen om morgen met onze reisleider Alexis naar Havana te gaan. Hij laat zowel de toeristische als de niet/toeristische plekken bezienswaardigheden van Havana zien.

1) Havana (Spaans: San Cristóbal de La Habana) is de hoofdstad van Cuba en met 2.141.993 inwoners (volkstelling 2009) verreweg de grootste stad op Cuba. De stad ligt in de provincie Ciudad de La Habana. De Spanjaard Diego Velázquez de Cuéllar stichtte in 1515 de eerste stad in Cuba in het zuidoosten van het eiland. Hij noemde deze stad Havana. Vier jaar later werd Havana verplaatst naar de huidige locatie. Oorspronkelijk was Havana een handelshaven. In 1607 werd het de hoofdstad van de Spaanse kolonie Cuba. Ook werd Havana de belangrijkste havenstad van de Spanjaarden in de Nieuwe Wereld.

In 1538 werd Havana platgebrand door piraten. Ook werd de stad meermalen geplunderd. In 1762 werd de stad veroverd door Groot-Brittannië, die haar het jaar daarop ruilden tegen Florida. Nadat de Spanjaarden de stad hadden teruggekregen, maakten ze van Havana de best verdedigde stad van het eiland. Eind negentiende eeuw werd Cuba onafhankelijk, toen de Spanjaarden het eiland verlieten mede dankzij de inspanningen van de Amerikanen die Cuba soms wilden inlijven. De invloed van Amerika bleef bestaan tot aan de Cubaanse Revolutie in 1959, toen de door de VS gesteunde dictator Batista de wijk nam en Fidel Castro de macht overnam. Hij sloot of nationaliseerde de meeste Amerikaanse bedrijven in Cuba, die er vooral sinds de drooglegging in de jaren 1920 gouden zaken deden. Havana was toen een veel bezocht vakantieoord voor Amerikanen.
Het oude deel van Havana staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.