El Batey, Sosua - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu El Batey, Sosua - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

El Batey, Sosua

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

30 Augustus 2009 | Dominicaanse Republiek, Sosúa

Vanmorgen vroeg ben ik vertrokken naar Schiphol, na ingechecked te hebben, heb ik snel nog even een lekkere Caramel Macciato bij Starbucks gehaald. Na de douane heb ik ook nog even een lekker geurtje gekocht en toen op naar de gate. In het vliegtuig heb ik een hele poos zitten 'gummienekken' en na 9 uur kwam ik aan op het vliegveld van Puerto Plata op de Dominicaanse Republiek. Eenmaal buiten werd ik omhelsd door een verzengende hitte. Het was voor mij wel even wennen, het is een hele vochtige warmte. Aangekomen op het resort Casa Marina Reef in de wijk El Batey in Sosua* bleek ik een 4 persoons kamer helemaal voor mezelf te hebben. Het resort ziet er mooi uit en het ligt direct aan zee. Na het eten ben ik een klein stukje Sosua ingelopen. Men had gewaarschuwd dat het 's avonds niet erg veilig is en ondanks ik niet alleen was, voelde ik mij toch niet helemaal prettig. Op elke straathoek stonden/hingen jongeren met brommers**. Brommers zijn hier trouwens het meest gebruikte vervoermiddel.

Ook moet ik er weer even aan wennen dat ik niet in Europa ben... Bij de plaatselijke bank bijvoorbeeld zat een bewaker op een plastic stoel met in zijn hand een shotgun. Nog geen minuut later liep er nog ergens een bewaker met ook een behoorlijk 'apparaat' in zijn handen.

Aangezien mijn verblijf 'all inclusive' is, heb ik terug in het resort meteen een paar cocktails uitgeprobeerd. Op dit moment word ik blij van de Pink Lady, maar de Banana Mama gaat er ook zeker in. Ook heb ik bij het strand nog even heerlijk liggen chillen in een hangmat. Ik moet zeggen dat ik toen wel echt het vakantie gevoel kreeg!

* Sosúa is een stad aan de noordkust van de Dominicaanse Republiek, zo'n 20 kilometer ten oosten van Puerto Plata op de Atlantische Kustvlakte. De stad werd in 1940 gesticht door joodse vluchtelingen. Ongeveer duizend Joden uit Europa gaven gehoor aan de uitnodiging van generaal Trujillo om daar te komen wonen.

** De hangjongeren bleken achteraf zogeheten motoconcho's te zijn. De bestuurders zijn meestal jonge knapen die op hun motor of brommer rondrijden en stoppen wanneer je je hand in de lucht steekt. Ze brengen een klant over een niet al te grote afstand naar elke gewenste bestemming. Achter de bestuurder kunnen wel drie personen zitten.