Fairbanks - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Fairbanks - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Fairbanks

Blijf op de hoogte en volg Aina

19 Juli 2017 | Verenigde Staten, Fairbanks

Vandaag zijn we vanuit Fairbanks met een 8-persoons 2-propeller vliegtuigje naar Anaktuvuk Pass (1) gevlogen, het Nunamiut dorpje ligt ver boven de Poolcirkel. Tijdens het wachten op de vlucht zag ik iemand zitten, die me bekend voor kwam. Ik heb hem aangesproken en het bleek Stan te zijn van de serie Yukon Men (2) op Discovery Channel. Ik ben uiteraard even met deze famous Alaskan op de foto gegaan. Het was ongeveer 1 ½ uur vliegen naar Anaktuvuk, vanuit de lucht had je heel mooi zicht op de Trans Alaskan Pipeline (3), loopt van Prudhoe Bay naar Valdez, de Yukon river (4), Brooks Mountain Range (5) en de Gates of the Arctic (6). In Anaktuvuk wonen ongeveer 300 mensen (Nunamiuts, eskimo’s), we hebben een rondleiding gehad door het dorp. Ik had het dorp authentieker verwacht, er stonden ‘moderne’ vervallen huizen, er lag rotzooi/rommel rondon de huizen, etc. Verder stikte het er van de muggen, om gek van te worden! In het dorp was een politiebureautje en ik had tijd om even met de enige agent te praten. Hij woont in Fairbanks en werkt om de 2 weken in Anaktuvuk. In Anaktuvuk is drank het grootste probleem, het is een alcohol-vrij dorp, maar men probeert uiteraard wel alcohol te smokkelen. De agent liet mij een kamer zien met in beslag genomen spullen, de kamer stond vol met flessen drank. Aan het eind van de middag waren we terug in Fairbanks en ben ik naar Fred Meyer geweest, vergelijkbaar met Walmart. Hier heb ik voor 20 dollar een dik schuimrubberen matras gekocht. Afgelopen nacht heb ik weer slecht geslapen, tegen 03.00u was mijn self inflating matje leeg gelopen, na het opblazen heb ik niet meer geslapen.

1) The Anaktuvuk Pass ("the place of caribou droppings", el. 2,200 ft.) is a mountain pass located in Gates of the Arctic National Park and Preserve in North Slope Borough in northern Alaska. The Anaktuvuk Pass is in the Brooks Range which divides the Anaktuvuk River with the John River. Anaktuvuk Pass is a village in the pass, the home of the only concentrated population of the Nunamiut, the only true inland Iñupiat group in Alaska. The village holds the June record low of -1 and is the only place in the United States to have recorded a subzero June temperature. Anaktuvuk Pass also has not seen temperatures rise above freezing during January or February. Summer is defined as the time period when the most precipitation is received, often in the form of rain, hence June through September. Meanwhile, in the winter, the village receives snowfall but not as much as places further south, such as Fairbanks; however, the snowfall in Anaktuvuk Pass persists much longer into the "spring" season.

2) Voor de tweehonderd inwoners van Tanana is elke dag weer een strijd om te overleven. Ze zijn volkomen afhankelijk van wat de natuur te bieden heeft: rendier voor het avondeten en houtkap om de kachels op te stoken. Maar de natuur is ook hun grootste vijand. De ijskoude temperaturen kunnen leiden tot levensgevaarlijke onderkoeling en ook de wilde dieren vormen een voortdurende bedreiging voor de gemeenschap.
In het nieuwe seizoen van 'Yukon Men' krijgen ze te maken met een grote troep hongerige wolven die het plaatsje heeft omsingeld. Ook wordt het dorp bedreigd door ernstige bosbranden als gevolg van het droge voorjaar. De bewoners staan voor de moeilijke keuze of ze moeten vluchten voor het vuur of samen met de brandweer blijven vechten om hun huizen te redden. Voor de heldhaftige inwoners van Tanana is er op die vraag eigenlijk maar één antwoord.

3) The Trans-Alaska Pipeline System (TAPS) includes the trans-Alaska crude-oil pipeline, 11 pump stations, several hundred miles of feeder pipelines, and the Valdez Marine Terminal. TAPS is one of the world's largest pipeline systems. The pipeline was built between 1974 and 1977 after the 1973 oil crisis caused a sharp rise in oil prices in the United States. This rise made exploration of the Prudhoe Bay oil field economically feasible.

4) De Yukon is een rivier in het noordwesten van Canada en Alaska (Verenigde Staten van Amerika). Het is de op vier na grootste rivier van Noord-Amerika en na de Mackenzie de grootste rivier van Canada. Over de bron van de rivier bestaat enige discussie. De Yukon ontspringt of in het Tagishmeer op de grens van het Canadese deelgebied Brits-Columbia en het territorium Yukon of bij de Llewellin gletjser, bij het Atlinmeer, in het noordwesten van Brits Columbia. Met een wijde boog stroomt ze door Alaska en mondt, in een wijde delta, uit in de Beringzee.Tot het stroomgebied van de Yukon behoren acht grote zijrivieren. De Tanana en White rivieren worden gevoed door smeltwater van gletsjers en zo’n 29% van het water van de Yukon komt uit deze twee zijtakken. De Porcupine en Koyukuk komen uit gebieden met permafrost. Deze hebben een aandeel van 22% in de totale waterhoeveelheid van de Yukon. Andere zijrivieren zijn de Teslin, de Pelley, de Stewart en de Klondike.

5) The Brooks Range (Athabaskan Gwazhał) is a mountain range in far northern North America stretching some 700 miles (1,100 km) from west to east across northern Alaska into Canada's Yukon Territory. Reaching a peak elevation of 8,976 feet (2,736 m) on Mount Isto, the range is believed to be approximately 126 million years old.

6) Gates of the Arctic National Park and Preserve is a U.S. National Park in Alaska. It is the northernmost national park in the U.S. (the entirety of the park lies north of the Arctic Circle) and the second largest at 8,472,506 acres (3,428,702 ha), slightly larger in area than Belgium. The park consists primarily of portions of the Brooks Range of mountains. It was first protected as a U.S. National Monument on December 1, 1978, before becoming a national park and preserve two years later in 1980 upon passage of the Alaska National Interest Lands Conservation Act. A large part of the park is protected in the Gates of the Arctic Wilderness which covers 7,167,192 acres (2,900,460 ha).[3] The wilderness area adjoins the Noatak Wilderness Area and together they form the largest contiguous wilderness in the United States.