Groningen - Istanbul - Tel Aviv - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Groningen - Istanbul - Tel Aviv - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Groningen - Istanbul - Tel Aviv

Blijf op de hoogte en volg Aina

08 April 2017 | Israel, Tel Aviv

Gisteren ging de wekker om 04u en rond 22u lokale tijd (1 uur later dan in NL) stond ik in het Golden Beach Hotel in Tel Aviv. Aangekomen op de hotelkamer was ik een beetje teleurgesteld, maar ik had het kunnen weten toen de reisleider zei dat het hotel nog gerenoveerd moest worden. Met dat renoveren waren ze echter 20 jaar te laat... Gelukkig lag het bed goed en ben ik vrijwel meteen in slaap gevallen, totdat enkele dronken mannen het nodig vonden om hun feestje in het hotel verder te zetten, het was 03u... Na een half uur werd het rustig en viel ik weer in slaap, totdat een nagekomen feestganger zonder sleutel zijn maten wakker probeerde te maken door keihard op de deuren te bonken, het was 05u... Maar wat kan een gebroken nacht goed maken? Juist een koffie-automaat met bonen waar lekkere sterke espresso uit komt. Na het ontbijt hebben we met de groep een klein rondje gelopen in Tel Aviv, aangekomen bij het Habima theater ben ik alleen verder gegaan. Via de Rothschild Boulevard, Allenby, een synagoge en een oude Joodse begraafplaats (welke gesloten was) kwam ik bij het strand. Bij de synagoge was het druk en heb ik gevraagd of ik naar binnen mocht, dit was geen probleem als ik mijn armen bedekte met een sjaal die ik daar kon lenen. In de synagoge waren mannen aan het zingen, een man vertelde dat men net klaar was met een gebed van 3 uur. Er stonden allemaal tafels met eten en ik werd uitgenodigd mee te eten. Een stel dat zou gaan trouwen had voor het eten gezorgd en dit was voor iedereen, ook voor 'de nieuwsgierige toerist'. Tijdens het zoeken naar de Joodse begraafplaats ben ik in gesprek geraakt met een aantal jongens. Het is altijd handig om tips van locals te krijgen voor wat betreft leuke barretjes en eettentjes. Het valt mij op dat men heel open en vriendelijk is. Aangekomen bij het strand ben ik langs de boulevard naar een hotel gelopen, hier had ik afgesproken met Osnat. Ik kende Osnat niet, maar via een oude reismaat (Peter) ben ik in contact met haar gekomen. Bij het hotel waren tientallen Israeli aan het volksdansen. Osnat heeft me meegenomen naar Jaffa, de oude stad. Eerst zijn we nog langs het stadhuis gereden, waar op 4 november 1995 de orthodoxe student Yigal Amir de Israëlische minister-president Yitzhak Rabin doodde tijdens een vredesmanifestatie. In Jaffa hebben we wat rondgelopen en vooral bij de haven was het erg druk met toeristen. In de rest van Tel Aviv (behalve bij het strand) was het erg rustig, omdat het op zaterdag sabbat is. Na Jaffa te hebben gezien nodigde Osnat mij uit om mee te gaan naar haar moeder, haar moeder had eten gekookt. Bij haar moeder was het een zoete inval en ik heb ik korte tijd een groot gedeelte van haar familie gezien.Het eten smaakte mij prima en ik vond het ook erg leuk om bij locals thuis te zijn uitgenodigd. Voor nu is het de hoogste tijd om eens een Israëlisch biertje te gaan nuttigen, aan de boulevard.

• 08 April 2017 - 20:58

Jeroen :

Mooi om te lezen!!

Veel plezier

• 08 April 2017 - 21:09

Peter:

Ik vind het leuk om te lezen dat Osnat je heeft uitgenodigd voor eten. Ik wist uiteraard wel dat zij heel vriendelijk is maar ze heeft dus extra haar best gedaan. Enorm leuk! Ik zie haar eind van de maand weer en verheug me daar al op!

• 09 April 2017 - 02:46

Janet:

Goede reis! We lezen weer met veel plezier je reisverslag!! Xx

• 09 April 2017 - 07:53

Mirjam:

Leuk! Hele fijne reis nog!
    Liefs Mirjam