Amman - Jerash - Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Amman - Jerash - Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Amman - Jerash - Amman

Blijf op de hoogte en volg Aina

17 Maart 2015 | Jordanië, Amman

Gisteravond laat zijn we aangekomen in Amman, aangekomen in het Larsa Hotel in ben ik vrijwel direct gaan naar bed gegaan. Mijn eerste nacht was een slechte nacht, ondanks dat het bed prima is. In de kamer naast mij zit een Arabische man, onze kamers zijn slechts gescheiden door een deur. De man heeft tot middernacht luid zitten telefoneren, als ik Arabisch sprak, had ik alles letterlijk kunnen verstaan. Na het telefoneren besloot de man ook nog een poos televisie te gaan kijken. Verder grenst het enige raam van mijn kamer aan een soort overdekte binnenplaats van het hotel en hier hangt een tv aan de wand die constant op een Arabische muziekzender staat met het volume op 20. Komt bij dat er tussen de kamers een behoorlijke trek zit, dat wanneer de man een sigaret opsteekt, ik in de rook zit. Op de kamer zelf was het redelijk warm, maar de airco aanzetten, bleek geen optie. Toen ik de airco namelijk aanzette klonk het alsof er een helikopter in mijn kamer aan het crashen was.
Vanmorgen was onze eerste stop van de citytrip bij de Abdallah moskee (Jama'a al Malik Abdallah). De moskee was in 1989 gebouwd en ik vond het verder niet erg bijzonder. De volgende stop was bij de Citadel (Jabal al-Qala'a), waar je onder andere een mooi uitzicht had over het oude en het nieuwe gedeelte van Amman. De citadel is een plek waar nog verschillende ruïnes uit de Oudheid staan, waaronder een Romeins theater. Rond de middag zijn we naar Jerash gereden, waar we eerst geluncht hebben. Hierna zijn er naar de nederzetting uit de Oudheid die eerst Grieks, toen Romeins en nog later ook Byzantijns was. Er waren veel ruïnes te zien, veel meer dan in Amman, ik had er een hele dag wel rond kunnen lopen. Na deze bezichtiging zijn we terug gereden naar Amman. De gids vertelde dat we in Jerash op nog geen 35 minuten rijden van de Syrische grens zaten, dan komt het toch wel erg dichtbij. Op zich is Jordanië veilig om naartoe te reizen, je moet gewoon bepaalde gebieden mijden, zoals de grens met Syrië. De gids vertelde dat door de onrust in het Midden Oosten, het toerisme in Jordanië met 80% is afgenomen. Ik vind dat persoonlijk niet heel erg, hopelijk is Petra overmorgen daardoor niet vergeven van de toeristen.

• 17 Maart 2015 - 23:09

Tapje:

Hi lieverd, wat gaaf ja weer! Heb een fijne vakantie! Haha en dat je een goede nachtrust mag hebben voor de rest v je reis. Anders krijgen je reisgenoten het heul zwaar vrees ik. ;-) Kus!

• 21 Maart 2015 - 22:18

Peter:

35 minuten van de Syrische grens? Ik had deze week een hotel in Metula. De ene kant van de grens met Libanon, de andere kant de grens met Syrie. Vorig jaar was ik hier ook en ik hoorde de hele dag mitrailleurvuur.