Nampho - Haeju - Reisverslag uit Haeju, Noord-Korea van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Nampho - Haeju - Reisverslag uit Haeju, Noord-Korea van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Nampho - Haeju

Blijf op de hoogte en volg Aina

08 September 2014 | Noord-Korea, Haeju

Onze eerste stop vandaag na het ontbijt was de West Sea Barrage (1), een soort afsluitdijk van 8km lang. Bij de vuurtoren (bij de sluizen van de afsluitdijk) kregen we eerst een DVD te zien over de bouw van deze afsluitdijk met op de achtergrond zeer pompeuze muziek. De grote leider had opdracht gegeven deze afsluitdijk te maken en men was (zoals over alles) laaiend enthousiast. Ik heb de lokale gids maar niet verteld over onze afsluitdijk van 32km... Na de lunch hebben we een korte wandeling gemaakt bij Mount Jangdae. De omgeving van Mount Kumgang vond ik mooier, maar het was fijn om weer even een soort van schijn vrijheid te hebben. Vandaag is het het Herfst Festival, de dag waarop de Koreanen naar de graven van hun familieleden gaan om ze te eren met eten en drank. Op het platteland worden de mensen in de heuvels begraven, in de grote steden worden de meeste mensen gecremeerd. Bij Mount Suyang hebben we een tweede korte wandeling gemaakt. Ook hier was de omgeving niet zo mooi als die van Mount Kumgang, maar achteraf snapte ik waarom we juist hier een wandeling maakten, de Grote Leider was hier namelijk ook geweest. Aangekomen in Haeju (2) hebben we nog een stop gemaakt bij de Buyong tempel. De tempel was omheind met een muur (we werden geacht hier binnen te blijven), maar even verderop had ik een grote wandschildering gezien waar ik een foto van wilde maken. De drie gidsen waren druk met andere dingen, dus ben ik even naar de muurschildering gelopen. Een reisgenoot vertelde later dat de chauffeur mij weg had zien lopen, direct naar de gids was gegaan en dat er een soort van lichte paniek ontstond, waarop de gids direct achter mij aan kwam gerend. Ik had me in Nederland een voorstelling proberen te maken van hoe het er hier aan toe gaat, maar dat kun je niet. Nu ik hier dik een week ben, begin ik echt heimwee te krijgen. Ik ben het vrije Nederland gewend en om dan in een land te zijn waar je eigenlijk niks mag is voor mij heel moeilijk. Ik merk ook dat ik vandaag even genoeg heb gehad van deze hele poppenkast en moet ik uitkijken dat ik niet al te opstandig word. De gids had voor het hotel in Haeju gewaarschuwd, aangezien het een lokaal hotel is en hier amper toeristen komen. Op zich vond ik de kamer niet heel anders, dan wat ik al eerder had gezien. Ik zag dat het bad vol met water stond, dus geen stromend water, de airco daarentegen werkte wel. Ik heb mezelf een kop thee gezet en vrijwel direct daarna viel ook de stroom uit. Gelukkig duurt de stroomuitval hier niet al te lang, maar voor de zekerheid heb ik mijn zaklamp bij de hand.

1) The Nampho Dam or West Sea Dam, also known as the West Sea Barrage, is a barrage located 15km west of the special city of Nampho, North Korea. It is a huge, eight-kilometer-long system of dams, three lock chambers, and 36 sluices, allowing the passage of ships up to 50,000 tons. The dam closes the Taedong River off from the Yellow Sea. It was built from 1981 to 1986, with the resources of the whole country directed to this main construction project. The stated goal of the West Sea Dam was: the raising of the water level in the Taedong River and increased ship traffic, the prevention of seawater intrusion into the fresh water, thus solving the water supply problem, the irrigation of additional land, enlarging the arable territory of the region. Foreign critics claim raising the Taedong river level has led to the loss of valuable farmland, contributing to North Korean famine. The dam is considered a major accomplishment of North Korea, and is a commonly seen backdrop for North Korean television news broadcasts from Korean Central News Agency. It is also a typical stop for tour groups of international tourists, for whom there is a visitor center on P'i Do island. There, films are shown in different languages about the construction of the dam and the locks.

2) Haeju is a city located in South Hwanghae Province near Haeju Bay in North Korea. It is the administrative centre of South Hwanghae Province. As of 2000, the population of the city is estimated to be 236,000. At the beginning of 20th century, it became a strategic port in Sino-Korean trade. Haeju has chemical-related enterprises and a cement factory. The area around Haeju is known to have been inhabited since the Neolithic period, as shellmounds, pottery, and stone tools have been found at Ryongdangp'o. During the early Three kingdoms period, it was briefly governed by a small chieftain, when it was known as "Naemihol". In 757, however, it was conquered by the Goguryeo kingdom, who later lost it to Silla. It was under the Goryeo dynasty's King T'aejo that it received its current name.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aina

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 124093

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

MYANMAR

12 Maart 2018 - 02 April 2018

COSTA RICA & NICARAGUA

14 Oktober 2017 - 29 Oktober 2017

KINGDOM OF BHUTAN

15 Juli 2017 - 02 Augustus 2017

ALASKA & YUKON

07 April 2017 - 18 April 2017

ISRAËL

26 Maart 2016 - 05 April 2016

OMAN & DUBAI

22 September 2015 - 12 Oktober 2015

REPUBLIEK ECUADOR & GALAPAGOS

16 Maart 2015 - 23 Maart 2015

JORDANIA

31 Augustus 2014 - 13 September 2014

DEMOCRATISCHE VOLKSREPUBLIEK KOREA

06 April 2014 - 20 April 2014

Zuid Afrika

08 November 2013 - 24 November 2013

Nepal

23 Juni 2013 - 13 Juli 2013

Repoblikan'i Madagasikara

17 December 2012 - 09 Januari 2013

Bolivia, Chili & Paaseiland

07 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

SRI LANKA

16 April 2011 - 01 Mei 2011

República de Panamá en República de Costa Rica

02 Oktober 2010 - 20 Oktober 2010

República de Cuba

30 Mei 2010 - 06 Juni 2010

Kriti

30 Augustus 2009 - 07 September 2009

Dominicaanse Republiek

11 Mei 2009 - 17 Mei 2009

New York

01 December 2008 - 27 December 2008

New Zealand

Landen bezocht: