Oudtshoorn - Plettenberg Bay - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Oudtshoorn - Plettenberg Bay - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn - Plettenberg Bay

Blijf op de hoogte en volg Aina

12 April 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Wauw! De struisvogel biefstuk van de braai met een heerlijk glas pinotage Karusa One Tree Hill (lokale wijn) was echt te lekker! Misschien had ik een tweede of een derde glas wijn moeten nemen, want ik heb niet zo goed geslapen. Vanmorgen zijn we richting de kust gereden. Eerst door een vallei waar ze hop verbouwden, dit is de enige plek in Zuid-Afrika waar hop verbouwd wordt. Net zoals rooibos ook maar op 1 plek in Zuid-Afrika verbouwd wordt. Na het passeren van de Outeniqua pass en de stad George kwamen we bij de Indische Oceaan en begon voor ons de Tuinroute (1). Het is een erg mooi gebied met stranden, groene heuvels/bergen, bossen en 'vleien' (vloeivelden). Zo anders dan het gebied aan de andere kant van de Outeniqua pass (half woestijn). In Knysna (2) hebben we een lunchstop gemaakt en hadden we wat vrije tijd. Alsof ik er naartoe getrokken werd, stond ik opeens weer in een winkel met Billabong en Ripcurl kleding. Ik geef het toe, ik heb een koopverslaving, misschien handig om de volgende keer mijn bankpas vooral niet mee te nemen. Bij de waterfront in Knysna heb ik lekker in de schaduw genoten van het uitzicht over de lagune en van een fish burger. In de volle zon zitten is niet echt een optie. Het is de hele week overdag al meer dan 30 graden en voor Zuid-Afrikaanse begrippen is dat voor deze tijd van het jaar te hoog. Na Knysna zijn we naar het Knysna Elephant Park (3) gegaan, waar de groep, behalve ik, een rondleiding kreeg. Omdat ik iets soortgelijks in Sri Lanka al had gedaan, heb ik dit dus even overgeslagen. Na het park zijn we naar onze eindbestemming van vandaag: Plettenberg Bay gereden. Het is een mooi rustig stadje met een mooi strand. Bij het zien van het strand en de zee kreeg ik meteen zin om te suppen. Ik denk echter niet dat daar morgen echt tijd voor is, want morgen ga ik 'iets' van mijn bucketlist afstrepen!

1) De Tuinroute, een smalle kustvlakte tussen Mosselbaai eb Storms River Mouth, staat bekend als het paradijs van Zuid-Afrika, wat wordt weerspeigeld in namen als Garden of Eden en Wilderness. Dwars door deze rustige, groene, beboste strook van bijna 200km lengte stromen vele rivieren van de bergen in het noorden naar de rotskusten en zandstranden in het zuiden. De kust heeft drie inhammen: het dichtst bij Kaapstad ligt Mosselbaai. Knysna is jonger, maar ademt een echt stedelijke sfeer; het heeft echter een nadeel: integenstelling tot Plettenbergbaai heeft het geen eigen strand. Het bos van Knysna, een ontzagwekkend overblijfsel van het ooit uitgestrekte oude bosgebied rondom het stadje, maakt echter veel goed.

2) Begin 19e eeuw waren de enige blanke nederzettingen buiten Kaapstad een paar dorpen die zich met een paard als gelukkig prezen. Knysna, een onontwikkeld gat, weggestopt in het bos, was geen uitzondering. De naam is afgeleid van een Khoiwoord dat 'moeilijk bereikbaar' betekent en dat bleef tot in de 20e eeuw bepalend voor het karakter van de stad. Een belangrijke figuur liet zich door de afstand niet afschrikken. Dat was George Rex, een koloniale bestuurder die zich buiten de fatsoenlijke koloniale kringen plaatste door ee gekleurde maitresse te nemen. Hij werd gemeden door zijn collega's in Groot-Brittannie en trok rond 1800 naar Knysna in de hoop zijn slag te kunnen slaan met de export van hardhout vanuit de lagune. Toen Rex in 1839 stierf, was Knysna uitgegroeid tot een belangrijk houthakkerscentrum, dat blanke arbeiders aantrok die voor een karig loon met primitieve gereedschappen bomen kapten en het zag ernaar uit dat het bos zou worden verwoest. Het werd ternauwernood gered dankzij vooruitziende en effectieve natuurbeschermingsmaatregelen, die vanaf 1880 werden ingevoerd.

3) Het park werd in 1994 opgericht om achtergelaten, verweesde en mishandelde jonge olifanten op te vangen en ging in 2003 open voor het publiek. De jongste dieren worden grootgebracht door de verzorgers, die hen elke dag 40 liter flesvoeding geven en 's nachts naast ze slapen.