Kaapstad - Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Kaapstad - Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Kaapstad - Kaap de Goede Hoop

Blijf op de hoogte en volg Aina

08 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen zijn we via de Atlantische kust gereden, onze eerste stop was bij een uizicht op de 12 Apostellen (1). Vervolgens zijn we via Hout Bay, Chapmans Peak en Longbeach naar Cape of Good Hope Table Mountain National Park gereden. Eerst zijn we door het 'fynbos' richting Cape Point gegaan. Na een korte wandeling kwamen we aan bij Cape Point waar we een prachtig uitzicht over de kliffen en de oceaan hadden kunnen hebben. Inderdaad, hadden kunnen hebben. Door de dichte mist konden we totaal helemaal niets nada zien, we konden enkel de oceaan horen... Vervolgens zijn we naar Cape of Good Hope gereden, het meest zuidelijke punt van het vaste land van Zuid-Afrika. In het nationale park leven veel verschillende 'wilde' dieren', waarvan we er uiteindelijk ook maar eentje hebben gezien: 1 baviaan... Na deze kleine teleurstellingen zijn we langs de kust van de Indische Oceaan naar Miller's Point gereden, waar we hebben geluncht. In Zuid-Afrika schijnt het 'sea food' erg goed en niet duur te zijn. Ik heb dit meteen maar uitgeprobeerd, op de kaart stond 'black marlin'. Omdat ik dit nog nooit had gegeten, was de keuze snel gemaakt en het blijkt een aanrader te zijn. Na de lunch zijn we naar Simon's Town gegaan om een bezoek te brengen aan Boulders Table Mountain National Park (2). Na de pinguins zijn we via False Bay (hier komen veel witte haaien voor en vindt er gemiddeld 1 x per jaar een aanval plaats), Fish Hoek en Muizenberg weer richting Kaapstad gereden. Vlak voor Kaapstad kwamen we door de Constantia vallei (3). Na langs het huis van Desmond Tutu te zijn gereden hebben we nog een kleine citytour met de bus door Kaapstad gehad. In de wijk Bo-Kaap (4) zijn we even de bus uit geweest voor een korte wandeling. Terug bij het hotel ben ik nog even naar Long Street gegaan. In Zuid-Afrika hebben ze kledingwinkels waar ik blij van word, zoals Ripcurl en Billabong. Omdat het onze laatste dag in Kaapstad is, moest ik nog ff shoppen...

1) Een rij puntige formaties, welke de westkant van de Tafelberg vormen.

2) Boulders Beach dankt zijn naam aan de enorme granieten rotsblokken die inhammen vormen met zandstranden. De voornaamste reden om naar Boulders te gaan, zijn de Afrikaanse pinguins (voorheen bekend als de ezelspinguin vanwege hun geluid) in een omheind reservaat aan Boulders Beach. Afrikaanse pinguins leven doorgaans op de eilanden voor de westkust can Zuid-Afrika. De pinguins van Boulders zijn een van de 2 kolonies ter wereld die op het vasteland leven. Het is ook de enige plaats waar de bedreigde diersoort in aantal toeneemt.

3) Ten zuiden van Kirstenbosch liggen de voorsteden Groot en Klein Constantia en de oudste wijnlanden van de Kaap. Van de druiven van Constantia wordt al wijn gemaakt sinds gouverneur Van der Stels eerste productie in 1705. Na zijn dood in 1712 werd het landgoed verdeeld en verkocht als het huidige Groot Constantia, Klein Constantia en Buitenverwachting.

4) Op de hellingen van Signal Hill ligt de Bo-Kaap, een van de oudste en boeiendste woonwijken van Kaapstad. De straten worden gekenmerkt door felgekleurde, 19e eeuwse rijtjeshuizen in Hollandse en georgiaanse wtijl. De Bo-Kaap koestert zijn sterke identiteit, die nog uitzonderlijker is sinds de sloop van district Six, waarmee hij veel gemeen had. Hier wordt een bijzonder dialect van het Afrikaans gesproken, hoewel dit gestaag wordt uitgehold door het Engels. De inwoners van de Bo-Kaap zijn nazaten van dissidenten en slaven die in de 16e en 17e eeuw door de Nederlanders zijn ingevoerd. Ze werden 'Kaap-Maleiers' genoemd, hoewel de meesten uit Afrika, India, Madagaskar en Sri Lanka kwamen. Minder dan 1% kwam echt uit wat nu Maleisie heet.

• 08 April 2014 - 22:48

Mirjam:

Klinkt leuk tot nu toe! Heel veel plezier laiverd! Altijd leuk om je verhalen te lezen... Xx