Nosy Varika - Mananjary - Reisverslag uit Mananjary, Madagascar van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Nosy Varika - Mananjary - Reisverslag uit Mananjary, Madagascar van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Nosy Varika - Mananjary

Blijf op de hoogte en volg Aina

28 Juni 2013 | Madagascar, Mananjary

Vanmorgen zijn we weer vroeg op de boot gestapt, omdat we weer een lange reis voor de boeg hadden, dit keer was het 110km. Onderweg hebben we in principe dezelfde dingen en dieren gezien als gisteren. Ook vandaag hebben we verschillende stops gemaakt bij dorpjes. Bij e e n dorpje werden we belaagd door kinderen die allemaal op de foto wilden. Ze verdrongen zich werkenlijkwaar voor mijn lens en ze stonden zo dichtbij dat de camera niet scherp kon stellen. Als ik de kinderen hun foto vervolgens op het display van de camera liet zien stonden ze massaal om mij heen en waren ze elkaar aan het weg duwen. Aan het eind van de middag, het werd al bijna donker, kwamen we aan in Mananjary (1). 's Avonds hebben we met een aantal reisgenoten bij een lokaal restaurantje gegeten. Ik heb wederom voor zebo (rund) gekozen, want dat is erg lekker vlees. Na het eten wilden we met een aantal het nachtleven van Mananjary verkennen, maar het viel een beetje tegen. Er zou een disco zijn, maar die bleek uiteindelijk te zijn gesloten. Langs de weg waren verschillende kleine tentjes, waar men wat kon eten en drinken. Het werd al snel duidelijk dat karaoke hier erg populair is. Wij zijn op een gegeven moment bij zo'n tentje gaan zitten. Helaas hadden ze alleen liedjes in het Malagasy en in het Frans. Ik zeg helaas, maar dat bedoel ik niet, want ik vind karaoke verschrikkelijk! Bij het tentje waar wij zaten had men zelfs twee microfoons. Het ging er niet om of je het liedje op een aanvaardbare toon mee kon zingen, nee, het ging er kennelijk om hoe hard je in de microfoon kon schreeuwen. Na een drankje te hebben gedaan zijn we verder op zoek gegaan, we hoorden muziek en zijn daar op af gegaan. Het leek op een soort openlucht disco, de helft van de mensen stond onder een afdakje te dansen, de rest stond op straat. Wij hadden als blanke lange toeristen al snel de aandacht en men kwam massaal om ons heen staan. We hebben wat met de mensen gedanst en wilden de polonaise introduceren, maar uiteindelijk haakten er maar twee aan. Op een gegeven moment werden wij iets te veel in de gaten gehouden door een aantal gasten en hebben we besloten maar terug te gaan naar het hotel.

1) Mananjary ([mananˈdzarʲ]?) is een stad (commune urbaine of kaominina) in het gelijknamige district (departemanta) Mananjary in de regio (faritra) Vatovavy-Fitovinany van Madagaskar. In de stad wonen volgens verschillende schattingen tussen de 25.000 en 35.000 mensen, waarvan een groot deel leden zijn van de Antambahoaka, de kleinste etnische groep van Madagaskar. De stad ligt aan de oostkust, aan de monding van de gelijknamige rivier Mananjary in de Indische Oceaan. De stad heeft een kleine haven en ten noorden van de stad ligt de luchthaven Mananjary. De stad is verder door (deels onverharde) wegen verbonden met Antananarivo (177 km), Fianarantsoa (137 km), Manakara (154 km) en Nosy Varika (108 km). De stad wordt in tweeën gedeeld door het Canal des Pangalanes. Het centrum van de stad ligt aan een brede avenue aan de zee, waaraan naast enkele koloniale gebouwen zich met name veel Chinese en Indo-Pakistaanse winkels bevinden. In de stad bevinden zich verder onder andere een markt, een katholieke en een protestante kerk en een moskee.[1] In 1968 werd een katholiek bisdom in de stad gevestigd. De eerste bisschop was Robert Lucien Chapuis.

• 29 Juni 2013 - 19:12

Thijs:

Benieuwd naar de foto's

• 29 Juni 2013 - 22:25

Mirjam:

Leuk om te lezen allemaal! Wat een contrast. Ik heb nachtdienst in de stromende regen. Heel veel plezier nog! X Mirjam

• 30 Juni 2013 - 13:26

Gon:

heb net met je pa alle verslagen achter elkaar gelezen. wat een belevenis en lekker basic ook.
    ik begrijp dat frans min of meer de offisjele voertaal is, maar ik neem aan dat de mensen van de verschillende stammen hun eigen taal spreken? de namen van die verschillende dieren vermeld je in het engels of is dat voor toeristen zo bedacht?
    gon

• 11 Juli 2013 - 16:32

Aina Jongman:

Ma, onze gids en de lokale gidsen spreken Engels, vandaar dat alle dierennamen in het Engels zijn. De voertaal hier is Malagasy, maar veel mensen spreken ook Frans.