Santa Cruz - Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Santa Cruz - Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Santa Cruz - Sucre

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

21 December 2012 | Bolivia, Sucre

Zoals gezegd werden we vanmorgen (veel te) vroeg opgehaald om weer richting het vliegveld van Santa Cruz te gaan. Op het vliegveld kreeg ik meteen al het idee dat we de vlucht zouden missen, we moesten nog inchecken, terwijl het vliegtuig op dat moment had moeten vertrekken. Maar kennelijk dit is heel normaal in Zuid Amerika, meer dan je er bij neerleggen kan je niet doen. Uiteindelijk was er niets aan de hand en hebben we 'gewoon' onze vlucht gehaald. Het was een korte vlucht, ongeveer 30 minuten. Tijdens de vlucht naar Sucre (1) zag je het landschap al veranderen, Surce ligt dan ook op een hoogte van 2790 meter. Aangekomen in Sucre zijn we met de bus naar Hotel Independencia gereden, het hotel ligt vlakbij Plaza 25 de Mayo, oftewel in het centrum. Na te hebben in gechecked zijn Fred en ik de stad in gegaan, gewapend met onze camera's. Onderweg had ik al allemaal typisch Boliviaanse vrouwen (indianen) gezien en wilde ik dit graag vastleggen. Ik heb geprobeerd om ze te fotograferen op het moment dat ze het niet door hadden, maar de dames zijn niet natuurlijk niet gek. Op het moment dat ze in de gaten kregen dat ik ze wilde fotograferen, draaiden ze zich om. Ik ben vervolgens geduldig blijven wachten, want op een gegeven moment kijken de dames toch even om om te kijken of ik nog naar hen keek en op dat moment was het KLIK! Doordat het af en toe ging regenen heb ik voor mijn gevoel nog niet veel kunnen fotograferen, maar ik krijg nog genoeg kansen. Morgen hebben we de dag vrij te besteden, we hebben nog niet echt plannen gemaakt, we laten het een beetje van het weer afhangen. Het weer in Surce is redelijk, de temperatuur is ongeveer 13 graden met afwisselend bewolking, zon en een bui. Voor morgen wordt in de ochtend regen verwacht, 's middags zou het bewolkt zijn. We zullen zien, niets is zo veranderlijk als het weer... Sucre vind ik een leuke stad, de sfeer is gemoedelijk. Wat me opvalt is dat er veel bedelende 'indianen' zijn, ze zitten, lopen en hangen echt overal. Je ziet eigenlijk alleen vrouwen en kinderen, waar de mannen zijn weet ik niet. Je merkt trouwens goed dat je 'op hoogte' zit, als je even een trap oploopt ben je al buiten adem. Voordat Fred en ik zijn gaan eten hebben we nog een aperitief genomen. Ik had bij de plaatselijke supermarkt een fles (Chilleense) rode wijn, pinda's en coca thee gekocht, ik was 3,50 euro kwijt! Gegeten hebben we bij Kulturcafe Berlin. Het klinkt Duits en dat is de eigenaar ook, maar we hebben iets typisch Boliviaans gegeten, namelijk picana (2). Voor 2 maaltijden en 2 mojito's moesten we ongeveer 7 euro in totaal betalen. Bij bar/restaurant Joy Ride hebben we nog een slaapmutsje genomen, te weten een pisco sour (3).

1) Sucre is de wettelijke hoofdstad van Bolivia en hoofdstad van het departement Chuquisaca. Hoewel Sucre officieel de hoofdstad is, is de regering in La Paz gevestigd. De enige overheidsinstantie van belang in Sucre is het hooggerechtshof. De stad heeft een inwoneraantal van 190.000. Ze ligt op 2900 m boven zeeniveau en heeft een gematigd klimaat.
Op 16 april 1540 werd Sucre door de Spaanse conquistador Pedro de Anzures, markies van Campo Redondo na een bloedige veroveringsstrijd met de lokale indianen gesticht aan de voet van twee heuvels Churuquella en Sica Sica. Daar was namelijk zilver gevonden. De naam van de stad was toen nog Ciudad de la Plata ("Zilverstad") en vormde de hoofdstad van Nieuw Toledo. Andere namen die de stad ooit droeg zijn "Charcas" (naar het gebied Charcas, onderdeel van het Virreinato del Perú (onderkoninkrijk Peru) waar het de hoofdstad van was) en "Chuquisaca". Eén van de bijnamen van de stad is dan ook "la Ciudad de Cuatro Nombres" (de stad met vier namen). Een andere bijnaam is la ciudad blanca ("de witte stad"), naar de vele witte koloniale gebouwen.
In 1559 vestigden de Spanjaarden in deze stad de Audiencia de Charcas, de regering van een gebied dat nu wordt bestreken door Paraguay, Zuidoost-Peru, Noord-Chili en Argentinië en het grootste deel van Bolivia. In 1609 werd er een aartsbisdom gevestigd in de stad en op 27 maart 1624 werd de Sint Franciscus Xaverius-Universiteit (toen: Universidad Mayor Real y Pontificia de San Francisco de Xavier de Chuquisaca) opgericht door de jezuïet Juan Frías de Herrán.

2) Picana is een soep gemaakt met verschillende soorten vlees (bijv. kip en lam), aardappel en groenten (wortel, mais, ui). De Bolivianen eten picana traditioneel om middernacht op Kerstavond.

3) Pisco is een sterkedrank die wordt gedestilleerd uit druiven. Zowel in Chili als in Peru wordt de drank vaak geserveerd als een cocktail genaamd Pisco Sour. Deze drank bevat naast pisco geklopt eiwit, rietsuikerstroop, gebroken ijsblokjes en veel limoen- of citroensap.

• 22 December 2012 - 10:02

Peter:

Leuk verslag! Dat met die vrouwen en kinderen is niet raar, dat is hier ook. De mannen zijn aan het werk.

• 22 December 2012 - 13:57

Gon:

leuk te lezen dat je zoveel meemaakt. jammer dat het weer het wat laat afweten, maar zoals je zegt: niets is zo veranderlijk als het weer. we wensen jullie nog vele zonnig dagen toe en zorg voor de andere reizen niet naast de dikke bejaarde of voor het duitse kutkind te zitten. had je aan die laatste niets kunnen doen? ik heb ooiut ook zoiets meegemaakt en ben toen heel boos geworden tegen zo'n kind. dat hielp (toen) wel.
    groet,
    gon