Sigiriya - Kandy
Door: Aina
Blijf op de hoogte en volg Aina
12 Oktober 2011 | Sri Lanka, Kandy
(1) De 'Hemelburcht' op de 'Leeuwenrots' is 1 van de imponerendste plaatsen van Sri Lanka. De steile granietklomp rijst 200m op uit de omringende jungle. Bovenop bouwde koning Kasyapa aan het einde van de 5de eeuw zijn legendarische, troste burcht en zijn weelderig ingerichte paleis. Van 477 tot 495 was Sigiriya de hoofdstad van het Singalese rijk. De stad heette oorspronkelijk Sinhagiri (sinha = leeuw, giri = berg). De woonwijken voor het gewone volk lagen aan de voet van de berg, met name aan de westzijde. Daar bevonden zich ook de koninklijke lusttuinen, met uitgestrekte waterpartijen erbij. Deze zijn blootgelegd en gedeeltelijk gerestaureerd. De koning zelf woonde met zijn hofhouding in de eigenlijke burcht bovenop de rots, warrvan niet veel meer is overgebleven dan de fundamenten, twee drinkwaterreservoirs en een toegangspoort. Het gehele complex (burcht en lusttuinen) was omgeven door een gracht en een imposante bakstenen stadsmuur, waarvan enkele delen nog goed herkenbaar zijn. De grootste 'attractie' van Sigiriya zijn de resten van ca. 500 fresco's uit de 5de eeuw. Zij bedekten vroeger een groot gedeelte van de rotswand langs de enige toegangspoort tot de hooggelegen delen van de burcht. De mysterieuze schilderingen van 22 bevallige meisjes (wolkenmeisjes) zijn geschilderd in een stijl die nauw aansluit bij die van schilderingen uit dezelfde tijd (de Gupta-periode) in India, zoals in de grotten van Ajanta. Op de vraag wat de fresco's met de wolkenmeisjes precies uitbeelden is tot op heden nog geen antwoord gevonden. Aangezien de meisjes bloemoffers brengen, zoals dat bij de budhisten nog steeds gebruikelijk is, is het mogelijk dat ze deelnemen aan een religieuze processie. Het kan ook zijn,, dat ze bedoeld waren om het hof van de koning op te fleuren, hoewel in die tijd vrijwel alleen religieuze of mythologische onderwerpen werden geschilderd.
(2) Kandy is het centrum van de traditionele cultuur van Sri Lanka, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van de Dalada Maligawa, de Tempel van de Tand van Budha. De stad telt ca. 150.000 inwoners en ligt midden in een bebost heuvellandschap op een hoogte van 525m (kanda is het Singalese woord voor heuvel). Het gebied rond Kandy werd pas in de 14de eeuw door mensen bewoond, toen er enkele tempels werdn gebouwd. Deze tempels zijn tot op de dag van vandaag in gebruik. De geisoleerd gelegen stad kon haar eigen cultuur ongeschonden bewaren. De Portugezen veroverden Kandy in 1587, maar toonden er daarna weinig belangstelling voor. Ook de Hollanders hadden weinig interesse in Kandy, al sloten ze wel een handelsverdrag met de koning. Van 1592 tot 1815 was Kandy de hoofdstad van het Singalese koninkrijk. Daarnaast behield de stad haar religieuze functie. In de Tempel van de Tand van Budha worden de budhistische tradities in ere gehouden. Geen stad in Sri Lanka telt zoveel monnikken onder haar inwoners. De laatste koning, Sri Vikrama Rajasingha (1788-1815), verfraaide Kandy in 1807 met de aanleg van een kunstmatig meer, vlak bij de Tempel van de Tand. In 1815 zetten de Engelsen, na verovering van de stad, de koning af. Dat betekende het einde va het Singalese koninkrijk, dat 2300 jaar had bestaan.
(3) De tand die na Budha's verbranding uit de as werd gehaald had al een avontuurlijke geschiedenis achter de rug toen hij in 313 uit India naar Sri Lanka werd gebracht, verborgen in de haardos van een prinses. In 1283 verhuisde de tand naar India, maar hij kwam enige tijd later weer terug naar Sri Lanka. Volgens onbevestigde berichten zou de tand later door Portugezen in Goa zijn verpulverd in een vijzel. De budhisten beweren echter dat dit slechts een namaaktand was. Vele eeuwen is de tand op Sri Lanka vereerd. Vanaf de Anuradhapura-periode verhuisde de tand steeds mee wanneer de hoofdstad van het Singalese rijk verplaatst werd. Zo kwam hij uiteindelijk terecht in Kandy. In de tempel wordt de Tand van Budha (de linker bovenhoektand: 2,5cm groot) als een helig relikwie vereerd. Hij wordt bewaard in een reliekkamer op de bovenste verdieping van de 'Inner Temple'. Bezoekers krijgen geen gelegenheid de tand zelf te bekijken, hij is opgeborgen in een schrijn, bestaande uit zeven in elkaar passende kleine gouden dagoba's, waarvan slechts de buitenste wordt getoond en dit laatste alleen tijdens de poya-uren.
(4)
-
16 Oktober 2011 - 09:08
Mehtap:
hoi schat, omg wat een mooi inspirirende reis heb je gemaakt zeg. Dat doe je maar weer even.
Ik ga weer verder lezen maar dit moest ik voor nu even kwijt.
Liefs, Metje
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley