Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Colombo

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

09 Oktober 2011 | Sri Lanka, Colombo

Vanmogen zijn we met de bus naar Colombo gereden voor een city tour. We hebben veel langs Nederlandse kanalen gereden, die, hoe kan het ook anders, door Nederlanders zijn aangelegd. Langs de weg stonden veel kraampjes waar ze oa. vis, vlees, fruit en groente verkochten. Op een gegeven moment zag ik een behoorlijk grote varaan bij het kanaal liggen en verderop stond een koe midden op de weg. Voor de Hindu's zijn koeien heilig, voor de andere Sri Lankanen niet. Onderweg veel veldjes gezien waar men criquit speelde, sport nummer 1 in Sri Lanka. Van maandag t/m vrijdag gaan er rond de 400.000 mensen naar Colombo voor oa. werk en school. Door deze stroom staan er van 07.00u tot 09.30u files op de wegen rond en in Colombo. De stad Colombo zelf telt 1,2 miljoen inwoners. Aangekomen in Colombo zijn we oa. gereden langs de Pizzahut, KFC, MacDonalds, Colombo haven, de Nederlands Hervormde kerk, grote begraafplaats (vier gedeeltes: Katholiek, Anglicaans, Budhistisch en Tamil), International Criquit Academy, 80 Club, Independence Memorial Hall, Bushistische tempel (tempel, heilige boom en stupa), Colombo Universaty, National Museum Colombo, Art Centre Colombo (in de vorm van een lotus), Gemeenteuis (lijkt op Witte Huis), Colombo Lake, Army Headquarters Sri Lanka, boulevard, en het parlementsgebouw. In Colombo staan veel koloniale en Engelse huizen. Veel straatnamen zijn Engelse namen zoals York street. In Sri Lanka worden in principe 3 talen gesproken, Tamil, Singalees en Engels. Op de straatnaambordjes staat de straatnaam dus ook in 3 talen. Bij het Lake Colombo zaten veel aalscholvers en pelikanen. De Budhistische tempel was erg mooi. Je moest op blote voeten naar binnen en de schouders en bovenbenen/knieen moesten bedekt zijn. In de tempel waren meerdere Budha's, oa. een staande, een liggende en een zittende. Bij de ingang stonden twee tempelwachters. De tempel was ontzettend kleurrijk en waar je ook keek waren dingen te zien. Bij het Galle Face Hotel konden we een kop thee of koffie drinken, maar ik wilde veel liever even langs de boulevard en de zee lopen. De boulevard werd vroeger gebruikt voor paardenrennen, nu werd er door de locals oa. criquit gespeeld en gevliegrd. Veel locals waren in zee aan het zwemmen. Misschien zochten ze ook wel afkoeling, want het kwik liep vandaag op tot 43 graden. Gisteren moest ik erg aan de warmte wennen en vandaag had ik er nog net zo veel last van, ik zweette als een otter. In de wijk Peta kregen we even tijd om rond te lopen. In een zijstraatje van de 'mainstreet' zat een mooie Hindu tempel. helaas was deze gesloten. Verder heb ik twee stukken stof gekocht, in totaal was ik RS900 kwijt, dus nog geen 7 euro. Na de citytour zijn we terug gereden naar het hotel. Hier ben ik even met de camera naar een begraafplaats aan zee gelopen. Ook hier werd ik weer aangesproken door een local, of ik het graf van zijn vader wilde zien. Vervolgens vroeg hij of ik met hem wat wilde gaan drinken. Ik heb hier vriendelijk voor bedankt, want ik zag de bui al weer hangen, zou ik mooi de drank kunnen betalen... Toen ik via het strand richting het hotel liep, stond de local opeens weer voor m'n neus. Hij was wat aan het eten en drinken met vrienden, of ik er bij kwam zitten. Ik had hier nog steeds geen zin in, dus ben ik gewoon door gelopen. Bij het hotel dacht ik een verkoelende duik te nemen in het zwembad, bleek het water gewoon warm te zijn. Hierna heb ik heerlijk in de schaduw wat liggen dutten. Het werd sterk afgeraden om in de zee te gaan zwemmen. De zee is vanwege de eindigende monsoon nog erg wild en heeft een sterke onderstroom. Nu ga ik even een verkoelende douche nemen en dan aan tafel. Vanavond de koffer weer gereedmaken, want morgen vertrekken we richting Sigiriya.