Amsterdam - Amman - Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Amsterdam - Amman - Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Amman - Colombo

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

08 Oktober 2011 | Sri Lanka, Colombo

Gisteren ben ik om 12.40u vanaf Schiphol vertrokken richting Amman. Tijdens de transfer op het vliegveld van Amman had ik nog net ff tijd om bij Starbucks een kop muntthee en een double chocolat chip cookie te halen. Vanuit Amman werd de reis richting Colombo (1)hervat. Dit was het langste stuk vliegen en ik zat niet erg comfortabel, ik had het liefst de hele reis geslapen, maar het lukte niet. Rond 04.20u kwamen we aan op het vliegveld van Colombo, Bandaranaike. Hier werden we opgewacht door de lokale agent en de tourguide en kregen we een ketting van bloemen (plumeria). Vanaf het vliegveld zijn we met de bus richting het plaatsje Uswetakeiyawa gereden naar het Palm Village Hotel. De wegen in Sri Lanka zijn redelijk tot slecht en behalve het links rijden lijken er verder geen verkeersregels te gelden. Er rijden hier fietsers, auto's, vrachtwagens, bussen, bromfietsen, motoren en tuktuks kris kras door elkaar. Ondrweg zag je ook veel straathonden. Bij het hotel aangekomen was het inmiddels 06.30u. Na het inchecken zijn we eerst maar eens gaan ontbijten. Men had oa. rijst en curry, maar gelukkig ook vers fruit. Bij het hotel zitten opvallend veel kleine eekhoorns. Na het ontbijt ben ik met de camera naar het strand gelopen, 50m bij het hotel vandaan. Nadat ik een stukje langs het strand had gelopen werd ik door een local aangesproken. Hij ging naar de kerk en wilde die mij laten zien. Op het strand vond ik een mooie blauwe veer en de local zei dat de veer van een 'king fisher' (ijsvogel) was. Het strand lag bezaaid met afval. Alles wat wij in de vuinisbak zouden gooien, wordt hier letterlijk op het strand geflikkerd. Niet alleen het strand ligt vol met afval, overal ligt afval, erg milieubewust zijn ze hier dus niet. Ik ben met de local meegelopen naar de kerk, maar deze was niet echt bijzonder. De local wilde mij vervolgens zijn huis laten zien en dat leek mij wel interessant. Bij zijn hutje aangekomen kwamen er van alle kanten mensen aangelopen die allemaal familie leken te zijn. De local stuurde een andere local een palmboom in en er werd een kokosnoot geplukt, voor mij. Ik kreeg de kokosnoot in mijn handen gedrukt en moest drinken. Toen de kokosnoot leeg was, moest ik ook de kokos opeten. Ik vond het toen wel welletjes en zei dat ik terug ging naar het hotel. Op de 1 of andere manier had ik het gevoel dat de local mij nog een vraag zou stellen. De local is met mij meegelopen naar het hotel en toen kwam DE vraag. De local zei dat hij erg arm was en of ik hem geld wilde geven. Ik wist dat hij mij niet zomaar mee nam naar zijn woning, maar kennelijk was ik door de lange vlucht een beetje naief geworden. Ik had nog een losse euro en gaf die aan de local. De local keek afkeurend naar de euro. De euro was ongeveer 150 Sri Lankese ruppee waard, maar hij wilde hem niet hebben. De local zei dat hij munten niet kon omwisselen en of ik even naar de lobby van het hotel wilde gaan om voor hem te wisselen. Ik ben gekke Henkie niet, dus heb ik tegen de local gezegd dat hij het maar moest uitzoeken. Bij het hotel heb ik nog een poos met een Vlaams stel zitten kletsen, zij zitten ook in mijn reisgroep. Vervolgens heb ik nog een dutje gedaan en tegen 14.30u kregen wij van Hazeem de tourguide uitleg over de rondreis. Na deze uitleg hebben we met een boot een korte tocht over een rivier gemaakt. De 'schipper' liet ons allerlei dieren zien, zoals meerdere ijsvogels (zwart/wit), king fisher, kievitten, papegaaien en er vlogen grote vleerhonden over. Langs de oever woonden locals die zich in de rivier aan het wassen waren en de was deden. Na de boottocht hebben we gegeten bij locals, zij hadden een BBQ waar ze heerlijke dingen op klaar hadden gemaakt. Zo was er oa. te eten, rijst, hopper, aubergine, inktvis, garnalen, varken en vis. We moesten met onze handen eten, men vond het waarschijnlijk raar dat ik met links at, want hier veegt men z´n gat af met links en eet men met rechts. Na de BBQ zijn we terug gegaan naar het hotel en ben ik meteen gaan slapen, het waren 2 vermoeiende dagen.

(1) De hoofdstad van Sri Lanka heeft 1,4 miljoen inwoners. Colombo heeft een kosmopolitische bevolking, die bestaat uit Singalezen, Tamils, Indiers, Chinezen, Arabieren en Europeanen. Volgens de overlevering was Colombo ten tijde van Koning Salomon de uitvoerhaven van edelstenen. De haven was ook al in bedrijf tijdens de regering van de eerste Singalese Koningen en werd daarna ook aangedaan door zeevaarders uit India, China, Maleisie en Arabie. De stad bewaart in haar gebouwen en straten herinneringen aan de koloniale tijd. Straatnaambordjes vermelden nog de oude Engelse namen. De voorstad Milagiriya is genoemd naar de Portugese kerk Nossa Senhora dos Milagres, Hulftstdorp (waar zich het paleis van jusitie bevindt) naar een Hollandse gouverneur.

  • 15 Oktober 2011 - 17:42

    Peter:

    Leuk verslag van de eerste ervaringen Aina. Ja, inderdaad draait alles daar om geld en onze munten, daar kunnen ze niets mee. Op den duur wordt je daar wel een beetje gestoord van, maar voorlopig heb je de ervaring bij de locals nu te pakken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

SRI LANKA

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2011

Koggala - Amman - Schiphol - Groningen

20 Oktober 2011

Koggala

19 Oktober 2011

Koggala - Galle - Koggala

18 Oktober 2011

Koggala

17 Oktober 2011

Koggala - Unawatuna - Koggala
Aina

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 124084

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

MYANMAR

12 Maart 2018 - 02 April 2018

COSTA RICA & NICARAGUA

14 Oktober 2017 - 29 Oktober 2017

KINGDOM OF BHUTAN

15 Juli 2017 - 02 Augustus 2017

ALASKA & YUKON

07 April 2017 - 18 April 2017

ISRAËL

26 Maart 2016 - 05 April 2016

OMAN & DUBAI

22 September 2015 - 12 Oktober 2015

REPUBLIEK ECUADOR & GALAPAGOS

16 Maart 2015 - 23 Maart 2015

JORDANIA

31 Augustus 2014 - 13 September 2014

DEMOCRATISCHE VOLKSREPUBLIEK KOREA

06 April 2014 - 20 April 2014

Zuid Afrika

08 November 2013 - 24 November 2013

Nepal

23 Juni 2013 - 13 Juli 2013

Repoblikan'i Madagasikara

17 December 2012 - 09 Januari 2013

Bolivia, Chili & Paaseiland

07 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

SRI LANKA

16 April 2011 - 01 Mei 2011

República de Panamá en República de Costa Rica

02 Oktober 2010 - 20 Oktober 2010

República de Cuba

30 Mei 2010 - 06 Juni 2010

Kriti

30 Augustus 2009 - 07 September 2009

Dominicaanse Republiek

11 Mei 2009 - 17 Mei 2009

New York

01 December 2008 - 27 December 2008

New Zealand

Landen bezocht: