Isla Colon - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Isla Colon - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Isla Colon

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

26 April 2011 | Panama, Bocas del Toro

Na het ontbijt zijn we met een boot richting Dolfins Bay gegaan. De schipper/gids heeft ons tekst en uitleg gegeven over de mangrovebossen en zijn bewoners. Ook heeft hij verschillende dieren uit het water gevist om aan ons te laten zien. Eerst haalde hij een kwal boven water, daarna volgden zeesterren, zeekomkommers en een zee-egel. Vervolgens zijn we naar Dolfins Bay gevaren waar we ook daadwerkelijk dolfijnen hebben gezien. Er waren een stuk of 5 dolfijnen, waarvan eentje een jonkie was. Hierna zijn we verder gevaren naar Coral Cay waar we konden snorkelen. Het was erg mooi om al die gekleurde vissen, inktvissen en het koraal te zien. Bij Coral Cay hebben we gelunched en ook hier ben ik nog even het water in gegaan om te snorkelen. Hier zaten weer andere vissen dan bij het koraalrif (1), vooral groter en meer kleuren (oa. papegaaivissen (2). Ik had nog nooit zulke mooie vissen van dichtbij gezien. Het leek wel alsof ik in een groot aquarium aan het snorkelen was. Op een gegeven moment zwom ik letterlijk in een enorme school sardientjes. Ik moet Noemi nog maar eens vragen hoe die vissen allemaal heten die ik heb gezien. Ik denk dat de zee hier een temperatuur heeft van een graadje of 25 en dat is erg aangenaam, vooral om met je snorkel heerlijk rond te dobberen. Vervolgens zijn we naar Isla Bastimentos (3) gevaren waar we aan land zijn gegaan. Hier werden we met een auto naar Punta Lava (Red Frog Beach) gebracht welke in het Parque Nacional Isla Bastimentos ligt. Bij Punta Lava hebben we de red dart frog gezien, een piepklein gifkikkertje, rood met zwarte stippen. Hierna zijn we met de boot terug gegaan naar het hotel. 's Avonds hebben we met de groep gegeten bij de Thai genaamd Lemongrass, het eten was erg lekker en veel. Over eten gesproken, in zowel Panama als Costa Rica kan je in plaats van de standaard frietjes (papas fritas) ook patacones bestellen. Dit is gebakken groene banaan en ik vind het erg lekker. Wat ook veel op de kaart staat is ceviche (witte zeevis, ui, koriander, zout, rode peper, tomaat en limoensap). Dit recept schijnt een echte Latijns-Amerikaanse klassieker te zijn en kent verschillende varianten (bijv. ook met garnalen en schelpdieren).

(1) Een koraalrif is een ondiepte in de zee die opgebouwd wordt door koraalpoliepen, levende wezens uit de groep van de bloemdieren, die op hun beurt weer deel uitmaken van de klasse van neteldieren. In de tentakels van koraalpoliepen bevinden zich netelcellen, die kenmerkend zijn voor alle holtedieren. De netelcellen zijn de aanvals- en verdedigingswapens van de koraaldiertjes. Koraalpoliepen zijn sessiel: na een larvestadium waarin zij vrij rondzwemmen in de oceaan, vestigen zij zich op een geschikte plek in ondiep water en zetten zich daar vast door een behuizing te bouwen die uit een kalkskelet bestaat. Vanuit deze behuizing vangen zij plankton uit het water.

(2) De papegaaivissen (Scaridae) vormen een familie van baarsachtige vissen met een bek die op een papegaaiensnavel lijkt. Papegaaivissen kunnen tot 1 meter lang worden en zijn zeer bont gekleurd. De kleur is in het jeugdstadium meestal neutraal bruin of groenig, en krijgt rijkere accenten in het volwassen stadium. Het is een sociale diersoort die in scholen in koraalriffen leeft. Er bestaan zeer veel verschillende soorten. In het geslacht Scarus worden bijvoorbeeld al zo'n 23 soorten onderscheiden.

(3) Het hele gebied beslaat meer dan 13.000 hectares met mangrovebossen, koraalriffen, mooie zandstranden en afwisselend delen tropisch regenwoud. Op de stranden van Bocas del Toro tref je ook verschillende soorten zeeschildpadden, die er hun eieren komen leggen. Al snorkelend kun je de riffen verkennen. Het park richt zich vooral op ecotoerisme en all-in vakanties. De kustgebieden en eilanden van Panama zijn tevens uitermate geschikt om te (wind)surfen, kajakken, kanoën, jetskiën en vissen. Overal zijn fietsen te huur. Verder zijn er de mooie San Blas-eilanden, vooral geliefd bij zeevissers en zeilsporters. Duiken is er niet toegestaan, omdat San Blas beschermd gebied is. Dankzij dit verbod zijn de koraalriffen wel een van de mooiste ter wereld.

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

República de Panamá en República de Costa Rica

Over een paar werken vertrek ik weer voor een verre reis. Dit keer ga ik naar de República de Panamá (1) en República de Costa Rica (2).

1) De Republiek Panama (Spaans: República de Panamá) is een land in Centraal-Amerika en grenst aan Costa Rica en Colombia. Panama is vooral bekend door het Panamakanaal, dat de doorsteek mogelijk maakt tussen de Atlantische Oceaan en de Grote Oceaan. In het Spaans wordt de naam Panama uitgesproken met de klemtoon op de laatste lettergreep. In het Nederlands wordt doorgaans de eerste lettergreep beklemtoond. Panama is het meest zuidelijk gelegen land van Centraal-Amerika. Ten noorden van het land ligt de Caribische Zee, ten zuiden de Grote Oceaan en de Golf van Panama. Voor beide kusten een aantal eilanden, waaronder de San Blas-eilanden. Op het smalste punt tussen beide zeeën ligt het Panamakanaal, die nu de beide Amerika's scheidt. Zo ligt het westelijke deel van Panama in Noord-Amerika en het oostelijke deel in Zuid-Amerika. Staatkundig behoort geheel Panama tot Noord-Amerika (Centraal-Amerika). De kustgebieden zijn vlak, maar de binnenlanden zijn bergachtig. Met 3477 meter is de Volcán de Chiriqui het hoogste punt van het land. Panama heeft een tropisch, zeer vochtig klimaat, met een droge periode tussen januari en mei. Panama is opgedeeld in negen provincies en vijf Indiaanse gemeenschappen (comarca). Drie van deze gemeenschappen hebben de status van provincie.

2) De Republiek Costa Rica (letterlijk: Rijke Kust) is een land in Centraal-Amerika, dat ligt tussen Panama en Nicaragua. Costa Rica ligt op de landengte van Centraal-Amerika. Ten westen van Costa Rica ligt de Grote Oceaan en ten oosten ligt de Caribische Zee. Ook Cocoseiland behoort tot Costa Rica. Het terrein is overwegend vlak, maar in het midden loopt een bergketen, die deel uitmaakt van de Centraal-Amerikaanse cordilleras. Het hoogste punt is de Cerro Chirripó (3810 meter) in de Cordillera de Talamanca. In het land bevinden zich uitgestrekte nationale parken en reservaten (25% van het land is beschermd). Veel daarvan bestaan uit tropisch regenwoud. Daarnaast komen ook andere typen natuur voor in Costa Rica. De provincie Guanacaste was oorspronkelijk begroeid met droogbossen en graslanden, terwijl mangrovebossen op verschillende plaatsen langs de kust te vinden zijn. Costa Rica is opgedeeld in zeven provincies, waarvan de gouverneurs door de president worden aangewezen. De provincies hebben meestal dezelfde naam als hun hoofdstad en zijn opgedeeld in kantons. Costa Rica heeft meerdere vulkanen waaronder de Arenal en Rincon de la Vieja. Van deze vulkanen zijn de Arenal, Rincon de la Vieja en sinds januari 2010 ook de Turrialba actief. Laatstgenoemde spuwt gassen en fijn stof uit. In totaal leven er in Costa Rica duizenden soorten ongewervelde dieren, circa 150 soorten amfibieën, ongeveer 215 reptielensoorten, rond de 865 soorten vogels (10% van het totale aantal vogels en meer soorten dan in heel Noord-Amerika!) waarvan 75 roofvogelsoorten en meer dan 240 zoogdiersoorten.