Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Havana

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

03 Oktober 2010 | Cuba, Havana

Vanmorgen zijn we vanuit het hotel met de bus naar het centrum van Havana gereden. Onderweg naar het centrum passeerden we het Necropolis Cristobal Colon, een begraafplaats waar meer dan een miljoen graven zijn. Er is onder andere het graf van Senora Amelia Goyri, ook wel La Milagrossa geheten. Vervolgens zijn we naar het Plaza de la Revolucion gereden waar we foto´s hebben genomen van het monument. Ook zijn we langs de Universidad de la Habana gereden. Hier schijnt Fidel Castro rechten te hebben gestudeerd. Door onze chauffeur Roberto zijn we afgezet bij de Malecon (1)en zijn we met Alex Havana ingelopen. We hebben de vier grote pleinen bezocht, te weten Plaza de Armas, Plaza Vieja, Plaza de San Francisco de Asis en Plaza de la Catedral. Bij Plaza de la Catedral staat de Catedral de San Cristobal de La Habana. Bij Plaza de San Franciso de Asis staat een beeld van El Caballero de Paris. Deze man liep rond 1950 door de straten van Havana en vermaakte de voorbijgangers met zijn filosofie over het leven, religie, politiek en andere gebeurtenissen. Men zegt dat wanneer je de baard en een vinger van het standbeeld vasthoudt en een wens doet, dat de wens dan uitkomt. Ik heb een wens gedaan, nu maar hopen dat hij uitkomt. Op het plein staat ook de Iglesia y Monasterio de San Francisco de Asis. In een zijstaat bij 1 van de pleinen bevond zich La Bodeguita Del Medio, hier kwam Ernest Hemingway (2) zijn Mojito´s (3) drinken. Tijdens de stadstour hebben we gelunched bij een klein restaurantje. Omdat ik nog geen Mojito had gedronken, heb ik dat tijdens de lunch gedaan. Helaas was het een slap aftreksel van wat een echte Mojito behoort te zijn, maar de vakantie is wel officieel ingeluid. Na de lunch zijn we met Alex naar het oude Havana gegaan, oftewel, het echte Havana, zonder de toeristische trekpleisters, maar zoals de echte mensen in Havana leven. Hier heb ik veel foto´s gemaakt van mensen die bezig waren met hun dagelijkse beslommeringen. Ook weer veel oude Amerikaanse auto´s, dus ik kon mijn hart ophalen. Onze buschauffeur plus bus stond bij Capitolio Nacional (4) op ons te wachten. Na de stadstour zijn we met de bus richting het hotel gereden. De meesten van ons hadden een salsa-les geboekt. We hebben eerst wat basics gedaan, maar mijn danspartner Eduardo kreeg al wel in de gaten dat ik geen beginner was, dus toen we echt mochten dansen heb ik veel nieuwe figuren geleerd. De salsa-les was echt heel erg leuk en ik heb heerlijk gedanst. Na de salsa-les zijn we naar het hotel gegaan, waar ik een heerlijke duik in het zwembad heb genomen. In de straat bij de dansschool stond een oude Gado-bus, het busnummer en de bestemming stonden er nog op, de bestemming was Kampen. Vanavond gaan we met de hele groep de stad in om te eten. Alex heeft een plekje voor ons gereserveerd, dus het gaat vast helemaal goed komen.
We hebben gegeten bij Restaurante El Guajirito, ik heb lam gegeten en het was erg lekker. Ook heb ik een Mojito gedronken en deze was al een stuk beter dan die van vanmiddag. Na het eten zijn we naar Bar Montseratte gegaan, hier hadden ze live muziek en en ook hier heb ik een Mojito gedronken.
Morgen is onze laatste dag in Havana en is vrij te besteden. Reisgenoot Fred is ook een fotofanaat en hij stelde voor om morgen samen naar Havana te gaan om vooral veel foto´s te maken.

1) De bekendste attractie van Havana is wellicht de Malecon, de kilometerslange boulevard langs de Straat van Florida, de zeestraat die Cuba scheidt van de USA. Elke avond komt Havana daar tot leven. Tegenover de Malecon, op de andere oever van de baai van Havana, liggen de twee oude Spaanse Forten. Het Castillo del Morro is het bekendste, het Fortaleza de San Carlos de la Cabana het indrukwekkendste.

2) Havana was en is nog steeds één met Ernest Hemingway, die er lange tijd verbleef en er een aantal van zijn bekendste werken schreef. Hemingway bracht uren door op zijn boot, de Pilar, voor de kust van Cojimar. De inwoners van dit dorpje aan de kust, 10 km ten oosten van Havana, hebben er te zijner ere een monument opgericht. Ook de Bodeguita del Medio, in het centrum van Havana, op enkele stappen van de kathedraal, ademt nog steeds de geest van Hemingway.

3) De Mojito is een Cubaanse drank van rum, limoensap, rietsuiker, spuitwater en munt met veel ijs. De cocktail vindt, net als de meeste op rum gebaseerde cocktails, zijn oorsprong op Cuba in de 2e helft van de 19e eeuw. De Mojito was van origine bedoeld als medicijn, maar werd in de tweede helft van de negentiende eeuw al snel populair onder de piraten van het Caribische gebied. En niet alleen als medicijn. Tegenwoordig is de Mojito in het uitgaansleven vooral populair om zijn verfrissende smaak. De schrijver Ernest Hemingway stond erom bekend dol te zijn op deze cocktail.

4) EL Capitolio (ook wel Capitolio Nacional genoemd) was tot de Cubaanse Revolutie de zetel van de Cubaanse regering. Het gebouw werd ontworpen door de architecten Raúl Otero en Eugenio Raynieri. Het ontwerp was duidelijk geïnspireerd op het Amerikaanse Capitool, dat eveneens in de renaissance-stijl is gebouwd. De bouw begon op 1 april 1926. Op 20 mei 1929 werd het gebouw opgeleverd.

• 04 November 2010 - 13:25

Mathijs:

Leuk stuk meid! Blij dat je hebt genoten