Puerto Plata - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Puerto Plata - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Puerto Plata

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

02 September 2009 | Dominicaanse Republiek, Sosúa

Gisteren na het avondeten heb ik nog even heerlijk in een hangmat bij de zee gelegen. Het was echt relaxed, ’s avonds is het nog lekker warm, er stond een licht briesje en je hoorde de zee op de achtergrond ruisen.

Gisteravond heb ik trouwens een moord gepleegd en de restanten zitten nog onder mijn slipper. Ik zag een kakkerlak in mijn badkamer lopen en omdat ik dat niet echt op prijs stelde heb ik hem/haar in klap naar de dierenhemel gezonden.

Vanmorgen ben ik met een gids naar Puerto Plata* (zilveren haven) gereden. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan de Brugal rumstokerij. Bacardi (Puerto Rico) is qua rum nummer 1, dan komt Captain Morgan (Jamaica) en op nummer 3 staat Brugal. Via Malecon/Avenida Gregorio Luperon (Long Beach) zijn we vervolgens naar het Museo del Ambar Dominicano (barnsteen) gereden. Amber hebben ze hier in veel verschillende kleuren en de blauwe amber is de meest kostbare. Vanaf het museum zijn we lopend naar het centrum van Puerto Plata gegaan, via oa. Parque Central, San Felipe kerk en Glorieta Victoriana**. Veel huizen hier zijn erg kleurrijk en ze hebben in Puerto Plata veel Victoriaanse huizen. Na een korte stop te hebben gemaakt bij de amberfabriek, waar ze de ruwe amber slijpen, zijn we door gereden naar Fortaleza San Felipe***. Er was een optie om met de kabelbaan naar de top van de berg Pico Isabel de Torres**** te gaan, maar het werd al wat heiig. Omdat we met een kleine groep waren (4 pers), hebben we tegen de gids gezegd dat we graag de lokale mensen wilden zien. De gids heeft ons toen meegenomen naar een lokale markt. Hier heb ik tussen de verschillende stalletjes gelopen en heb veel foto’s genomen. De gids liet ons ook het (grote) verschil tussen arm en rijk zien. De arme mensen woonden in Puerto Plata in bouwvallige huizen, iets hoger op de berg woonde de middenklasse en nog hoger woonden de rijken. Hier stonden echt grote villa’s van rond de miljoen dollar. Van hieruit hadden we ook een mooi uitzicht over de stad Puerto Plata. Na deze ‘tour’ zijn we terug gereden naar het resort. De rest van de dag heb ik lekker in de zon gelegen. Omdat ik voor mijn gevoel niet zo veel beweging kreeg, heb ik 's middags maar mee gedaan aan een lesje aquarobics. Ook werd er een onderwaterzwemwedstrijd gehouden en 1 keer raden wie er gewonnen heeft... Moi! Aan het eind van de dag heb ik vanuit de jaccuzi aan zee met in mijn hand een Pina Colada gekeken naar de zonsondergang.

* Puerto Plata is na Santo Domingo en Santiago de los Caballeros de derde stad van de Dominicaanse Republiek en ligt aan de noordkust op de Atlantische Kustvlakte. Het is de hoofdstad van de provincie Puerto Plata. De stad heeft 112.000 inwoners. Puerto Plata werd gesticht in 1496 door Bartholomeo, de broer van Columbus. De naam van de nederzetting zou te danken zijn aan Columbus. Toen de ontdekkingsreiziger langs de baai zeilde, noemde hij deze plek, geinspireerd naar het schijnt door het water dat in de nevel zilverkleurig schitterde, Puerto Plata, zilveren haven.
Op 6 februari 1998 overleed de Oostenrijkse artiest Falco aan hoofdverwondingen die hij had opgelopen bij een auto-ongeluk in de buurt van Puerto Plata.

** Het Glorieta Victoriana paviljoen werd in 1872 gebouwd en is een ontmoetingsplaats voor bejaarden, schoenpoetsers, krantenverkopers, de friofrioman en de bedelaars. De friofrioman is de ijscoman, zijn verplaatsbare handel bestaat uit een karretje met een groot ijs blok. De friofrioman schraapt ijs van het blok, doet het in een bekertje en giet er siroop overheen.

*** Al in 1541 was men op deze strategisch gunstige plek begonnen met de bouw van de vesting. Men wilde Puerto Plata beschermen tegen overvallen door piraten. Toen de vesting in 1577 gereed was, was de oorspronkelijke reden achterhaald, want ofschoon de piraten hier wel opdoken, kwamen ze niet als rovers. Integendeel, zij zochten hier bescherming en een schuilplaats.

**** Op de top van de 793m hoge berg spreidt een enorm Christusbeeld zijn armen uit, net zoals in Rio de Janeiro. Een kabelbaan (teleferico), de enige in het Caribisch gebied, vervoert de bezoekers in 5 minuten tijd naar boven (in het gunstigste geval).