Santiago de los Caballeros - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu Santiago de los Caballeros - Reisverslag uit Sosúa, Dominicaanse Republiek van Aina Jongman - WaarBenJij.nu

Santiago de los Caballeros

Door: Aina

Blijf op de hoogte en volg Aina

01 September 2009 | Dominicaanse Republiek, Sosúa

Gisteravond ben ik, hoe triest het ook klinkt, op het resort naar een heuse Magic Show geweest. Eigenlijk was de show nog niet eens zo heel erg slecht, de Dominicaanse Hans deed in ieder geval heel erg z'n best. De laatste act was echt het klapstuk van de avond... Op een gegeven moment stopte hij twee duiven en een fors konijn in een kist die al de hele show op het podium stond. Na wat gezwaai met de armen kwam er een complete geit uit de kist en de duiven en het konijn waren vanzelfsprekend 'verdwenen'. Kennelijk kan dat hier allemaal, laat de Partij voor de Dieren hier niet achter komen... Haha!

Vanmorgen ben ik met prive gids Amauri op pad gegaan. Via de Dominicaanse Alpen* en Santiago de los Caballeros** zijn we naar Jarabacao gereden. Onderweg zie je pas echt hoe arm de meeste mensen hier zijn. Ze wonen in houten krotten en proberen voedsel langs de kant van de weg te verkopen. Langs de weg van Sosua naar Santiago de los Caballeros verkocht men veel soorten fruit en honing, maar men leeft vooral van de bananen. Langs de wegen rondom Santiago de los Caballeros verkocht men meer dieren, eigenlijk alles wat veren heeft (kippen, eenden, ganzen, kalkoenen, pauwen, enz.) en geiten. De plaatselijke slager kon het gekochte dier meteen voor je slachten. De 'slagerij' bestond uit niet meer dan een open houten stalletje langs de kant van de weg.
Alhoewel baseball hier sport nummer 1 is, zijn de hanengevechten*** ook erg populair. Ondanks dat de gevechten illegaal zijn, zie je overal 'reclameborden' en arena's voor de gevechten.
De waterval van Jarabacao is e e n van de 28 in dit gebied. Vanwege de hevige regenval van gisteravond was het water troebel. Dit komt omdat er veel grond van het land in de rivier was gespoeld. Na de lunch hebben we nog een begraafplaats bezocht. Na Jarabacao zijn we terug gereden naar Santiago de los Caballeros en hebben een sigarenfabriek bezocht, waar men liet zien hoe sigaren**** met de hand gemaakt worden. Nadat de tabaksbladeren geplukt en gedroogd zijn, laat men de bladeren nog 7 jaar liggen om 'op smaak' te komen. Na 7 jaar maakt men van de bladeren dus sigaren. Ik heb bij de fabriek een paar sigaren gekocht van het merk La Aurora. Deze sigaren zouden te vergelijken zijn met de kwaliteit van Havana's. Voordat we terug gingen naar Sosua, zijn we nog even bij het reusachtige Monumento a los Heroes de la Restauracion de la Republica*****. Het viel me op dat bij de verkeerslichten ook een digitale klok hing. Als het verkeerslicht op rood stond, kon je zien hoe veel seconden het nog duurde, voordat het verkeerslicht op groen zou springen en andersom. Eigenlijk best handig, misschien een idee voor Landelijk Verkeersofficier Koos Spee.
In feite hebben we vandaag niet super veel kilometers afgelegd, maar omdat de wegen zo slecht zijn, zijn we wel de hele dag onderweg geweest. Vanuit Santiago de los Caballeros hebben we een andere route naar Sosua genomen. Langs de weg zag je vooral heel veel bananen- en kokosnootbomen en veel suikerrietvelden******. Als ik die suikerrietvelden zie, moet ik altijd aan de reclame van Bacardi denken... Ze schijnen hier erg goede rum te hebben genaamd Brugal.

* De Cordillera Central is een bergketen in het westen van de Dominicaanse Republiek. Het is de belangrijkste keten van het eiland Hispaniola. In feite is het het hoogste gedeelte van een uitgebreidere bergrug die soms de Boog van de Antillen wordt genoemd. Deze loopt deels onder water en omvat de eilanden Puerto Rico, Hispaniola en Cuba. De Cordillera Central is 550 km lang en 80 km breed. Ze loopt oostwaarts vanaf de grens met Haïti, waar ze overgaat in het Massif du Nord. Bij de Valle de Constanza buigt ze af naar het zuiden. Dit zuidwaartse gedeelte wordt ook de Sierra de Ocoa genoemd. De Cordillera Central eindigt in de Caraïbische Zee. Een oostelijk deel loopt via de Sierra de Yamasá naar de Cordillera Oriental. De meeste gebergten van Hispaniola kunnen als zijketens van de Cordillera Central worden beschouwd. Veel toppen zijn hoger dan 2000 meter. De Pico Duarte (3087 m) is het hoogste punt van de Caraïben. Andere belangrijke bergen zijn La Pelona, Alto de Bandera, Nalga de Maco en La Rucilla. Belangrijke bergdalen zijn die van Constanza, Jarabacoa en Tireo. Ook klimatologisch en biologisch wordt de Cordillera Central als een knooppunt gezien binnen de Grote Antillen, omdat veel gebieden qua fauna en klimaat door deze keten begrensd worden. Tegenwoordig is een groot deel van het gebergte echter ontbost. In het centrale deel en op de hogere hellingen zijn echter pijnboomwouden (Pinus occidentalis) op kalkgrond te vinden. In het noordwesten bestaan wat kleine stukken nevelwoud en kalksteenwoud. In januari en februari kan de temperatuur in de hogere delen dalen tot -4°C. In de Cordillera Central ontspringen de Dominicaanse rivieren Yaque del Norte, Yaque del Sur, Yuna, Camú en Bao en de Haïtiaanse rivier Artibonite.

** Santiago de los Caballeros is na Santo Domingo de tweede stad van de Dominicaanse Republiek en ligt in het binnenland, ten zuiden van Puerto Plata. Het is de hoofdstad van de provincie Santiago. Santiago werd gesticht in 1495 door Bartholomeo, de broer van Columbus. In 1508 kreeg de nederzetting stadsrechten. In 1562 verwoestte een aardbeving de stad. Deze werd weer opgebouwd aan de andere oever van de rivier Yaque del Norte. In 1863 werd de stad getroffen door een grote brand, waarna deze nog een keer opnieuw opgebouwd werd.

*** Een hanengevecht is een duel tussen twee hanen. Typisch aan een hanengevecht is dat het pas ophoudt als een van beide partijen dood is, of afdruipt. In de vechtsport worden bepaalde rassen (de vechtrassen) speciaal gekweekt voor deze bloedsport. De vechtrassen zijn qua bouw volledig voorbestemd om te vechten, ook hun agressief karakter is daar een voorbeeld van. Vaak worden messen aan de poten van de haan bevestigd, zodat de hanen elkaar sneller kunnen doden.

**** Een sigaar is een genotmiddel voor rokers, meestal vervaardigd uit een mengsel van tabakssoorten die afkomstig zijn uit landen zoals Brazilië, Cuba, Dominicaanse Republiek, Honduras, Nicaragua, Java en Sumatra. Sigaar is afgeleid van het Spaans voor draaien: "girar". Een andere lezing is dat het om een Maya-woord zou gaan, namelijk sikar.

***** Het monument, dat in 1940 werd opgericht ter herinnering aan de helden van 1865 die de republiek herstelden, is zo monsterlijk, dat je kunt vermoeden wiens geesteskind het is: de beruchte dicator Trujillo. Omdat het 67m hoog is, is het praktisch vanaf elk punt van de stad te zien. Het monument is gedeeltelijk van marmer. De Spaanse schilder Vela Zanetti maakte er muurschilderijen bij.

****** Suikerriet (Saccharum officinarum) is de bron van rietsuiker en daarvan afgeleide producten (zoals rum). In de 15e eeuw begonnen de Spanjaarden en Portugezen suiker te verbouwen op de kort tevoren gekoloniseerde Canarische Eilanden en Madeira. Van daaruit werd de suikerteelt in de 16e en 17e eeuw overgebracht naar het Caraïbische gebied en Brazilië, waar het zware werk op de suikerrietplantages en in de 'engenhos' (suikermolens) verricht werd door uit Afrika geïmporteerde slaven.

• 02 September 2009 - 07:30

Mayra:

Hmmm, veel fruit eten en cocktails drinken.
    Tja zon'n dieët was ik natuurlijk nooit op gekomen ha ha.

Leuk idee voor de volgende training. Je shotgun/kapmes overal mee naartoe zeulen, bergjeop bergje af.. ha ha.

Veel plezier en ik kan niet wachten op het lezen van je volgende avontuur!

p.s. maken ze daar ook "swimmingpool" en "purple rain" cocktails??

Groetjes,

Mayra.

• 02 September 2009 - 08:23

Gon:

het lijkt een hele bijzonder belevenis te zijn die vakantie. ik word gewoonweg jaloers.

• 02 September 2009 - 14:04

Kathleen:

Hoi Aina , je kent mij wel niet , maar zoals zovelen zijn we verslaafd aan de DR. Zou je aub de groeten willen doen aan Ramon. Hij is de chef van de bar(s). Hij is meestal te vinden aan het theater ( shows) en daarna aan de Marlin-bar ( bij de discotheek).
    Ramon is na een aantal jaren een echte vriend van ons geworden. Doe hem maar de groeten van Perry en Kathleen en misschien krijg je wel een flesje rum van hem cadeau.

• 02 September 2009 - 16:21

Opa En Oma :

Wij vinden het prachtig dat je geniet en zoveel nieuwe dingen tegenkomt . Veel plezier en geniet verder. groeten uit vries